Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi pokračují v utrácení. Už půl roku jdou tržby domácím maloobchodníkům nahoru

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

I přestože domácí data ukazují na mírné postupné zlepšování maloobchodních tržeb, nejedná se o zásadní obrat v náladě domácností ani firem. K tomu by bylo potřeba rozhýbat úvěrový i hypoteční trh a tomu dosud brání stále vysoké úročení ze strany ČNB.

Ta sice snižuje sazby, ale pomalu z důvodu inflačních rizik, což je na jedné straně pochopitelné, na druhé je jasné, že tato strategie brzdí sílu domácí poptávky. Češi stále dostatečně neotevřeli své peněženky, protože se obávají o budoucnost.

V dalších měsících by se měla situace nadále pomalu zlepšovat. S příchodem letních měsíců bude poptávka růst a k dobru bude promlouvat i nízká srovnávací základna s loňským rokem, kdy byly tržby maloobchodníků v červených číslech.

Za nepotravinářské zboží tržby rostly o 7,1 %, za pohonné hmoty o 3,9 % a za potraviny o 3,6 %. Češi opět začínají objednávat přes internet, když se těmto obchodům zvedly tržby o 18,1 %. Vadou na kráse dnešního čísla je meziměsíční stagnace, což je prudké dupnutí na brzdu.

Témata:  maloobchod ekonomika lidé

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy