Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Frustrace Čechů pokračuje, tržby maloobchodníků už 16 měsíců klesají

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Tomáše Volfa: Už 16 měsíců jdou maloobchodní tržby meziročně dolů, což znamená, že Češi se bojí utrácet, případně nemohou utrácet. V obou případech je to špatná zpráva. Srpnové tržby meziročně klesly o 2,8 %, meziměsíčně o 0,8 %.

Útraty Čechů za potraviny meziročně klesly o 3,2 % a za nepotravinářské zboží o 4,1 %. Tržby maloobchodníků klesly i jinde. Za oblečení a obuv šly dolů o 8,4 %, počítače a telefony o 7,7 %. V supermarketech tržby za jídlo klesly o 3,4 %.

Neblahý fenomén nižších útrat spotřebitelů se zdaleka netýká jen ČR, ale vidíme ho v mnoha dalších zemích, především v Německu.

Zásadní změna nenastane ani v dalších měsících. Je zajímavé, že pokles tržeb trvá už více než rok a ani vliv nízké meziroční srovnávací základny nestačí na to, aby útraty Čechů vzrostly.

Nezaměstnanost je stále velmi nízká, takže logika by velela, že spotřebitelská poptávka bude silná, ale opak je pravdou. Češi se bojí utrácet z obav o své budoucí příjmy, a především o celkovou finanční situaci.

ČNB stále drží svou hlavní úrokovou sazbu na 7 %, takže pořizování zboží dlouhodobé spotřeby, které je většinou financováno úvěrem, Češi odsouvají na lepší časy.

Témata:  ekonomika maloobchod nákupy

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy