Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi mají dál zavřené peněženky

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Tomáše Volfa: Neuvěřitelných 17 měsíců v řadě tržby maloobchodníků klesají. Meziročně šly v září dolů o 4 %. Oproti minulému měsíci klesly o 0,4 %.

Za nepotravinářské zboží Češi utráceli méně o 5,9 %, za potraviny o 4,1 %, ale za pohonné hmoty dali o 4,5 % více. Češi neutrácejí za oblečení a obuv, tržby maloobchodníků v tomto oboru klesly o 16,1 %, v obchodech s výrobky pro domácnost šly tržby dolů o 10 % a s telefony a počítači o 6,1 %. Tržby se zvedly v obchodech s kosmetikou a toaletními výrobky.

Dál platí, že ani nízká srovnávací základna s loňským rokem neznamená růst tržeb. Problémy na straně spotřebitelů a jejich neochota utrácet je až příliš velká. Nezaměstnanost si stále stojí velmi dobře, ale ani skutečnost, že lidé mají příjem je nepřesvědčí otevřít peněženky. Obava o jejich finanční situaci v budoucnu je až příliš silná.

Od příštího měsíce bude do maloobchodních tržeb promlouvat nízká srovnávací základna s loňským rokem, což může přinést meziročně mírný růst. Na celkovém obrázku se však ani tehdy nic nezmění. V porovnání s koncem roku 2022 bude ten letošní vypadat jen o něco lépe. 

Témata:  maloobchod tržby ekonomika inflace

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy