Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi neutrácí tolik, jak se čekalo

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Komentář Lukáše Kovandy: Lidé v Česku v červenci navýšili své maloobchodní útraty méně, než se čekalo, meziročně pouze o 3,1 procenta, očištěně o 5,5 procenta. Bez očištění se čekal růst o 4,9 procenta. O bezmála desetinu se zvýšily tržby za nepotravinářské zboží. Výdaje ze potraviny byly prakticky stejné jako loni v červenci.

Češi tedy stále nakupují to, co si během pandemie odpírali ať už kvůli uzavřeným obchodům nebo z důvodu tvorby opatrnostních rezerv pro případ snížení příjmu nebo propuštění.  

Jejich útraty zaostávají za očekáváním navzdory letošnímu snížení daně ze mzdy v podobě takzvaného zrušení superhrubé mzdy. Výdaje pokulhávají za předpoklady také i přesto, že spotřebitelská inflace je výrazná a dále zrychlí. Češi sice sdílí z dlouhodobého hlediska poměrně velmi značnou obavu z inflace, avšak vyhlížené zdražování je zatím nepobízí k maloobchodním nákupům tolik, jak by se čekalo.  

V červenci navyšovali své výdaje hlavně z elektroniku, mobily, tablety či notebooky. Výrazně více než před rokem utráceli také za pohonné hmoty, zejména ovšem z důvodu jejich citelného meziročního zdražení, nikoli z důvodu vyššího nakupovaného objemu benzínu či nafty.  

Spotřeba domácností letos i tak bude jedním z tahounů ekonomiky. Což se ovšem nedá říci o tu část výdajů domácností, která se týká automobilů a jejich oprav. Z důvodů celosvětové k přepravní krize a prodlouženým dodacím lhůtám nových aut, ale i u důvodu horší dostupnosti ojetin, je výkon automobilového segmentu spotřeby poměrně slabý a k tahounům ekonomiky patřit letos nebude.    

Témata:  ekonomika maloobchod Peníze komentář

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy