Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Domácí maloobchodní tržby rostou šestý měsíc v řadě, obavy z inflace trvají

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Pixabay

Komentář Tomáše Volfa: Domácí maloobchodní tržby za srpen meziročně vzrostly o 5,1 % %, meziměsíčně o 0,3 %. Jedná se sice o vyšší tempo růstu než v předchozím měsíci, přesto srpnová data zaostala za očekáváním trhů. Ta počítala s růstem o 7,4 % y/y.

Jedná se sice o šestý měsíc v řadě, kdy tržby maloobchodníků rostou a zdá se, že jsme z nejhoršího venku, ale zdání může klamat. Lidé mají chuť utrácet, ale visí zde otazník inflace. Růst cen bude brzdit poptávku i v budoucnu. I když ČNB chce s inflací bojovat zvyšováním sazeb, růst cen je způsoben z převážné části externími vlivy, na které ČNB nedosáhne. Ceny zboží na pultech obchodů se budou zvedat i v dalších měsících a spotřebitelé si každý zbytnější nákup rozmyslí. Zboží dlouhodobé spotřeby zůstane až na posledním místě.

Obava o budoucí příjmy a ztrátu zaměstnání dnes není vysoká, nezaměstnanost navíc ještě klesla na 3,5 %, takže lidé věří, že v případě ztráty práce, rychle najdou novou.

Češi nechali v kasách prodejců nepotravinářského zboží o 10,7 % více než loni. Za pohonné utratili o 3,3 % více, naopak tržby za potraviny klesly o 1,5 %. 

Nejvíce si pak lidé pořizovali počítače a mobilní telefony, za které utratili meziročně o 14,6 % více. Dařilo se i prodejcům výrobků pro domácnost, oděvů i obuvi. Naopak prodejcům potravin v nespecializovaných prodejnách tržby klesly o 1,6 %.

Témata:  ekonomika maloobchod

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy