Rozčílil vás absurdní poplatek, nefunkční aplikace mobilního bankovnictví, neochotný personál nebo skutečnost, že řešení každé maličkostí vyžaduje předem domluvenou osobní schůzku na pobočce? Nejste-li spokojeni se svou současnou bankou, nebojte se ji změnit. Je to snazší, než si myslíte.
Výběr banky
Než začnete hledat novou banku, zamyslete se nad tím, co od ní očekáváte. V dnešní době se nabídka služeb jednotlivých bank ohledně základních služeb příliš neliší. Roli tak mohou hrát vaše specifické požadavky. Zkoušeli jste například v české bance uplatnit šek ze zahraničí? Pokud ano, víte, že s jeho proplacením uspějete jen u mála z nich. Přiznáváme, že jde spíše o okrajovou záležitost, jiná situace však panuje ohledně účtovaných poplatků, kde banky rády uplatňují svou kreativitu. Dáváte-li zase přednost platbě v hotovosti budete se pravděpodobně zajímat o hustotu sítě bankomatů a poboček, popřípadě podmínky výběru u konkurence. Stále větší důraz je také kladen na uživatelskou přívětivost, ať už se jedná o intuitivní aplikaci mobilního bankovnictví či nasazení nových služeb jako je možnost platby na telefonní kontakt. „Za splnění zvláštních podmínek, například příjmu, který dosahuje určité výše a je pravidelně připsán na předmětný účet, vám banky rády nabídnou také osobnější přístup. To může zahrnovat služby osobního bankéře, vedení účtů v zahraniční měně či poskytnutí kreditní karty s navazujícími službami jako pojištění nebo vstup do letištních salonků,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Chcete-li mít veškeré bankovní služby „pod jednou střechou“, pak vás mohou eventuálně zajímat také výše úroků na spořicím účtu nebo možnost sjednání výhodné hypotéky.
Jak přejít k jiné bance
Dříve jste se pro založení bankovní účtu museli vydat přímo do banky. Nezbytnou podmínkou je totiž řádná identifikace klienta. V dnešní době stačí vyplnit potřebné údaje přímo na webových stránkách, a dokonce i nutné ověření identity lze zvládnout bez toho, aniž byste museli opustit pohodlí domova. Některé banky pro tyto účely umožňují například využití ověření pomocí bankovní identity spojené s vaším stávajícím účtem. Máte-li založeno, převedete si zůstatek, nastavíte trvalé příkazy a informujete zaměstnavatele o nových bankovních údajích. Poté stačí zažádáte o zrušení účtu u vaší stávající banky. Zdá se vám i tento způsob příliš složitý? Potom nechte veškeré zařizování na vaší nové bance. Funguje to tak, že zajdete na pobočku vámi vybrané banky a požádáte o změnu platebního účtu. „Svoji novou banku můžete zkrátka zmocnit k tomu, aby za vás a vaším jménem vyřešila veškeré potřebné formality. Banka vám následně zajistí nový účet a zároveň, budete-li si to přát, od určitého data převede trvalé příkazy a souhlasy s inkasem, nebo dokonce vypoví smlouvu o platebním účtu u stávající banky,“ vysvětluje Hekšová. S vaší předchozí bankou se tak nemusíte ani loučit, přitom by mělo být vše převedeno do 15 dnů.
Čtěte také
Co byste měli vědět o převedení účtu
Počítejte s tím, že změna platebního účtu nefunguje jako přenesení telefonního čísla k jinému operátorovi. Některé banky sice nabízí přenesení stávajícího čísla bankovního účtu, vždy se ale změní přinejmenším část za lomítkem.
„Změnu platebního účtu vám nová banka nemusí zajistit, máte-li u dosavadní banky další závazky spojené s běžným účtem, například hypotéku,“ uzavírá ředitelka dTestu Hekšová.
Jestliže byl váš dosavadní účet otevřen déle než rok, stávající banka po vás nemůže požadovat jakýkoliv poplatek za jeho zrušení.
V některých případech pro vás může být jednodušší založit si účet u nové banky samostatně a po určitou dobu provozovat oba účty zároveň. Ujistíte se tak, že vše je převedeno a funguje, jak si přejete.
Témata: banky, dTest, internetové bankovnictví
Související
15. srpna 2024 14:02
22. července 2024 15:16
29. června 2024 21:29
7. února 2024 10:33
30. srpna 2023 10:44
11. srpna 2023 10:19