Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Reklamace potravin: Na co máte nárok a jak správně postupovat

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Depositphotos

Ačkoliv potraviny patří mezi nejčastěji nakupované zboží, reklamovány jsou jen zřídka. Důvody jsou zřejmé – jde o relativně drobné částky, ztracená účtenka znamená obtíže při prokazování nákupu nebo si spotřebitelé vyhodnotí, že plesnivá pomazánka nestojí za to, aby jeli zpět do obchodu a hádali se s pokladní. Spotřebitelé by však na reklamaci potravin neměli rezignovat, byť se pravidla, která znají například při reklamaci elektroniky, poněkud liší.

Kdy potraviny reklamovat? 

U potravin můžete reklamovat vady, které se projeví do konce data použitelnosti či minimální trvanlivosti. Údaj na potravinách o minimální trvanlivosti či datu použitelnosti (neboli spotřeby) totiž označuje datum, do kterého si potravina uchovává své specifické vlastnosti a je bezpečná ke konzumaci. Pokud si tedy přinesete domů marmeládu, u které ještě neuplynula minimální doba trvanlivosti a naleznete po otevření plíseň, jedná se pochopitelně o vadu a marmeládu můžete reklamovat. 

Reklamovat však můžete také to, že se reálné složení výrobku neshoduje s tím, co je deklarováno na obale. „Důvodem pro reklamaci je dále situace, při které naleznete v potravině nevítaného osminohého návštěvníka či jiný důkaz o nežádoucí přítomnosti exemplářů fauny, případně flory,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Reklamujte co nejdříve 

S reklamací potravin rozhodně neotálejte a výrobek reklamujte co nejdříve. V opačném případě dáváte prodejci prostor, aby se pokoušel argumentovat tím, že jste potravinu například špatně skladovali. Po zjištění vady je tak vhodné vrátit se do prodejny ihned a uplatnit práva z vadného plnění. Prodejce po vás může chtít, abyste mu prokázali, že jste potravinu nakoupili právě u něho. „Vhodné je tak přinést si s sebou k reklamaci také účtenku,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. Prokázat nákup lze ale také výpisem z účtu o karetní transakci nebo prohlášením svědka, avšak v případě velkého nákupu se spoustou položek počítejte s tím, že prokazování nemusí být snadné.

V rámci reklamace můžete požadovat výměnu za jiný bezvadný kus, tedy například výměnu za jinou sklenici marmelády. V úvahu přichází také odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, což můžete požadovat, především není-li výměna za jinou bezvadnou potravinu možná.

Minimální trvanlivost nebo doba použitelnosti

 Na potravinách musí být uvedeno buď datum použitelnosti, nebo datum minimální trvanlivosti. Existuje však několik výjimek, u kterých datum nenajdete, například balené čerstvé ovoce a zelenina, cukr nebo alkoholické nápoje. Datem použitelnosti jsou označovány potraviny podléhající rychlé zkáze, tedy např. balené čerstvé maso nebo výrobky z chladicích pultů. Poznáte je podle slovního výrazu „Spotřebujte do …“. Potraviny, u nichž uplynula doba použitelnosti, nelze dále prodávat, protože se již nepovažují za bezpečné. Pokud jste si v obchodě koupili potravinu, u které již v době nákupu uplynula doba použitelnosti, můžete zboží reklamovat a požadovat výměnu za jinou potravinu nebo rovnou vrácení peněz. 

Datem minimální trvanlivosti bývají označeny naopak ty potraviny, které nepodléhají rychlé zkáze. Potraviny, u nichž minimální trvanlivost již uplynula, prodávat lze, avšak musí být splněno několik podmínek. Prošlé potraviny, tedy potraviny po uplynutí minimální doby trvanlivosti, mohou být prodávány, pokud jsou umístěny odděleně od ostatních, označeny jako prošlé a jsou stále bezpečné pro spotřebitele. V případě, že jste si koupili prošlou potravinu a prodejce nesplnil výše uvedené podmínky, můžete zboží taktéž reklamovat. „Při nedodržení těchto informačních povinností lze navíc podat podnět příslušnému dozorovému orgánu, kterým je Státní zemědělská a potravinářská inspekce,“ uzavírá Eduarda Hekšová z dTestu.

Témata:  reklamace potraviny nákupy dTest

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Skončil provoz domovů pro děti do tří let. O všechny děti z bývalých „kojeňáků“ je postaráno

Činnost dětských domovů pro děti do 3 let věku (DD3), označovaných také jako kojenecké ústavy, byla ke konci roku 2024 ukončena. Pro všechny děti byla nalezena jiná forma péče, která lépe odpovídá jejich konkrétním potřebám. DD3 představovaly překonanou službu, která není prospěšná pro vývoj nejmenších dětí. Česká republika navíc byla jednou z posledních evropských zemí, která tuto službu umožňovala. MPSV podporuje především neústavní péči.