Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Udeří krutá zima jako na Sibiři, varují meteorologové

Udeří krutá zima jako na Sibiři, varují meteorologové

Foto: Radek Sycha, MoneyMAG.cz

Máte horka a extrémně vysokých teplot už dost a toužíte po chladu? Pozor, přání by se vám mohlo vyplnit a měrou víc než vrchovatou. Němečtí meteorologové totiž podle nejnovějších dat vypočítali, že po letošním extrémně horkém létě nás čeká dlouhá a enormně chladná zima.

Z předpovědi vyplývá, že silné mrazy by měly do střední Evropy dorazit už v listopadu. Další mrazivá vlna by měla postihnout starý kontinent v únoru. „Data, z nichž se vycházelo při předpovědi, ukazují, že posledních pět zim bylo podstatně chladnějších, než je průměr," uvedl meteorolog Dominik Jung.

Klima ovlivňuje Slunce, které ohřívá světové oceány, a cirkulace vody v nich. Právě cyklické jevy v atmosféře způsobené prouděním a změnami teploty vodní masy v oceánech by mohly mít „na svědomí" studenou zimu.

Meteorologové vycházejí z pravidelných změn v rozdílu atmosférického tlaku mezi polární oblastí a středními šířkami, takzvané arktické oscilace. V negativní fázi oscilace je tlak vyšší než normálně nad Arktidou a nižší než nad středními šířkami. V pozitivní fázi je tomu naopak. Při silné negativní fázi arktické oscilace proniká častěji do střední Evropy studený vzduch.

Na nadcházející zimu bude mít vliv i takzvaná pacifická dlouhodobá oscilace, jejíž základní cyklus od minimálních teplot k maximálním je sedmdesátiletý a dá se dělit na zhruba 30 až 40 let trvající chladné období a stejně dlouhé teplé období.

Chladné pacifické dlouhodobé režimy byly v letech 1890 až 1924 a mezi roky 1947 a 1976. Mezi tím panovala teplejší období.

Témata:  počasí

Aktuálně se děje

14. ledna 2025 12:43

Největší revoluce ve vzdělávání za 20 let: MŠMT představilo zásadní změny

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) společně s Národním pedagogickým institutem (NPI) dnes představilo finální podobu revidovaných Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání včetně nezbytné podpory při jejich zavádění do praxe. Tyto dokumenty definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. Jedná se o největší změnu v rámci regionálního školství v České republice od zavedení rámcových vzdělávacích programů před 20 lety.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy