Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi v srpnu překvapivě utráceli více. Co je láká zpět do obchodů?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Michael Zelinka / INCORP images

Maloobchodní tržby v Česku rostly v srpnu meziročně o 5,3 procenta, tedy znatelně více, než předpokládaly expertní odhady. Ty měly v konsensu za to, že to bude jen o 4,3 procenta. 

Češi se k vyšší spotřebě osmělují díky přetrvávající nízké inflaci oscilující kolem cílované úrovně dvou procent, rovněž díky s tím souvisejícímu pokračujícímu snižování úrokových sazeb v podání České národní banky a v neposlední řadě díky příznivým cenám pohonných hmot.

Za pohonné hmoty utratili Češi letos v srpnu meziročně o zhruba devět procent více. Citelně narostly také jejich výdaje za nepotravinářské zboží, o více než sedm procent. Například navýšili své výdaje za kosmetiku, léky, ale také elektroniku nebo oblečení. Znatelně tedy navyšují výdaje za zboží zbytné povahy, což je důkazem lepšícího se spotřebitelského sentimentu.

Za potraviny samotné sice výdaje meziročně také stouply, ale jen o necelá dvě procenta.

Díky očekávanému dalšímu poklesu úrokových sazeb, přetrvávající nízké inflaci a nízké nezaměstnanosti bude oživování spotřeby obyvatelstva pokračovat i v dalších měsících. Za celý letošní rok tak maloobchodní tržby přidají 4,5 procenta, v příštím roce pak další zhruba čtyři procenta. Oživení spotřeby by ani při pokračující redukci úrokových sazeb v ekonomice nemělo vést k výraznějšímu růstu inflačních tlaků.

Témata:  nákupy inflace komentář

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy