Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi utrácí více díky růstu mezd. Na kosmetice nešetří, elektronika zůstává stranou

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Depositphotos

Říjnové maloobchodní tržby vzrostly meziročně i meziměsíčně o něco více, než se čekalo. Meziročně přidaly 5,5 procenta, zatímco střední hodnota odhadů analytiků oslovených agenturou Bloomberg činí 4,9 procenta. 

Lidé v Česku v říjnu navyšovali výrazněji své výdaje za nepotravinářské zboží, a zejména pohonné hmoty, než za potraviny. To svědčí o tom, že se vrací k vyšší úrovni spotřeby zboží zbytnějších statků. Dvouciferný meziroční nárůst tržeb zaznamenaly prodejny typu lékáren, ale také ty s kosmetickými potřebami. Například za elektroniku ovšem Češi utratili meziročně reálně méně. Přitom se dále přesouvají z kamenných obchodů do těch internetových, jimž tržby narostly hned o více než dvacet procent, tedy zhruba čtyřikrát výrazněji, než jak narostly celkově.

Mírně lepší než očekáváný vývoj maloobchodních tržeb koresponduje se silnějším než předpokládaným růstem reálných mezd v letošních měsících červenci až září. Lidé se díky růstu mezd osmělují k vyšší spotřebě, přičemž často uskutečňují odkládanou spotřebu. Kompenzují tak slabší utrácení jak ještě z doby covidu, tak z pozdější doby mimořádné inflace a prudkého růst cen energií, kdy se zhusta soustředili spíše na opatrnostní spoření, pokud měli z čeho.

Růst mezd nastává proto, že tuzemští pracovníci do značné míry úspěšně firmy tlačí k tomu, aby přidávaly a rychleji tak kompenzovaly pokles reálných příjmů, který byl v letech 2019 až 2024 v Česku prakticky nejvýraznější ze všech zemí OECD. Rychlejší přidávání může částečně souviset také s konsolidačním balíčkem, jenž vstoupil v platnost letos. Balíček omezuje některé zaměstnanecké benefity, takže zaměstnanci jsou motivovanější žádat o kompenzaci za výpadek benefitů právě v podobě navýšení mezd. Konsolidační balíček ovšem také navýšil daň z příjmu, což pozitivní dopad růstu mezd do spotřeby a maloobchodních tržeb spíše brzdí.

V dalších měsících by maloobchodní tržby měly dále mírně oživovat, díky pokračujícímu růstu mezd, takže letos celkově přidají 4,6 procenta. V příštím roce je pak třeba kvůli vyšší základně meziročního srovnání a stále poměrně slabým růstem české ekonomiky, méně než dvouprocentním, počítat s poklesem ke tříprocentní úrovni růstu maloobchodní tržeb.

Témata:  lidé nákupy kosmetika komentář

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy