Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vrácení DPH ze zemí EU: Lhůta pro podání žádosti se blíží

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Podnikatelé, kteří v roce 2017 zaplatili v ceně nakoupeného zboží či služby místní DPH v některé ze zemí EU, mají možnost požádat o její vrácení. Lhůta ale vyprší již 30. září. Nejčastěji jde o faktury za hotely, vstupné na kongresy, výstavy, veletrhy, pohonné hmoty a další. Na vrácení daně podnikatelé často zapomínají. Jde přitom o významnou úsporu zvláště v případě menších firem se zaměstnanci, kteří často cestují do zemí EU.

„O vrácení může požádat každý český plátce DPH, který nemá ve státě vrácení sídlo ani provozovnu pro účely této daně. Členské státy vrací DPH zaplacenou za zboží a služby, které český plátce použije pro svou ekonomickou činnost,“ uvedla Gabriela Hoppe ze společnosti Grant Thornton Tax & Accounting. Podmínky pro nárokování DPH jsou obdobné jako v případě nárokování DPH v českém daňovém přiznání. Žádost je nutno podat v České republice, elektronicky, prostřednictvím elektronického portálu spravovaného Generálním finančním ředitelstvím. „Žádost musí být podepsána elektronickým podpisem, ale je možné k jejímu podání zplnomocnit daňového poradce,“ vysvětlila Gabriela Hoppe.

Žádost se podává jednou ročně. Pokud je ale částka nárokované daně vyšší než 400 eur, lze ji podávat také v průběhu roku, a to jednou za čtvrtletí. Minimální částka DPH, o kterou je možné žádat, je 400 EUR. Pokud je žádost za kratší období než jeden rok, je minimum 50 EUR. Systém funguje samozřejmě i recipročně: o českou DPH mohou žádat DPH plátci z jiných členských států, kteří v tuzemsku přespí nebo třeba nakoupí pohonné hmoty.

Témata:  DPH EU podnikatelé EUR

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy