Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Pro rozlišení novin od časopisů kvůli DPH rozhodne periodicita

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Pro rozlišení novin od časopisů pro účely nastavení daně z přidané hodnoty (DPH) bude rozhodovat periodicita podle celního zákona. Deníku Hospodářské noviny (HN) to sdělila Gabriela Krušinová z tiskového odboru ministerstva financí. Dodala, že pokud titul obsahuje reklamu z více než poloviny obsahu, je vždy ve vyšší sazbě DPH. Debatu rozvířila vláda, která v úsporném balíčku počítá se zvýšením DPH u novin z deseti na 21 procent a u časopisů z deseti na 12 procent. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) to zdůvodnil snahou daňově zvýhodnit vědecké časopisy.

"Pokud je titul vydáván nejvýše třikrát týdně, bude zařazen do snížené sazby DPH jako časopis, zatímco pokud je daný produkt vydáván aspoň čtyřikrát týdně, typicky noviny, bude zařazen do základní sazby DPH," uvedla Krušinová. Celní zákon, na který se mluvčí odvolává, sice rozlišuje periodika takto podle počtu týdenních vydání, nerozlišuje je ale podle tohoto klíče na noviny a časopisy, píšou HN. Deník také poukazuje na to, že není zřejmé, jak se bude periodicita posuzovat u čistě digitálních produktů, které nemají pravidelná vydání.

Velké vydavatelské domy podle vyjádření pro ČTK předpokládají, že zvýšení DPH urychlí propad trhu denního tisku. Plánované zvýšení DPH u tisku v Česku kritizují i asociace evropských vydavatelů novin a časopisů. Státu to podle nich nepomůže získat více peněz do rozpočtu, růst daně podle nich pouze omezí dostupnost tištěných médií. Evropská asociace vydavatelů novin (ENPA) a Evropská asociace časopiseckých médií (EMMA) proto v otevřeném dopise premiérovi Petru Fialovi (ODS) vyzvaly českou vládu, aby plán změn DPH přehodnotila.

Upozorňují na to, že naprostá většina členských států Evropské unie uplatňuje u novin a časopisů sníženou, nebo dokonce nulovou sazbu DPH. Sazba daně je také většinou v zemích EU pro noviny a časopisy stejná.

Témata:  DPH Noviny, tisk časopisy

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy