Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak správně postupovat při pojistné události: Co dělat, když škody způsobí nejen velká voda

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Depositphotos

Každý doufá, že se katastrofické předpovědi meteorologů nenaplní a víkendové rekordní srážky nevyústí v masivní rozvodnění řek. Přesto se vyplatí být na takovou situaci připraven, včetně správného postupu při řešení škod s pojišťovnou. Zde je několik klíčových kroků, které je vhodné dodržet.

1) Následky zdokumentujte – natočte nebo nafoťte je například na mobilní telefon, buďte při tom na sebe opatrní. Dokumentace pomůže při dalších jednáních s pojišťovnou. Je vhodné, pokud máte i fotografie nemovitosti před vznikem škody.

2) Pojišťovnu co nejdříve kontaktujte a událost nahlaste telefonicky nebo přes webové formuláře, což bývá vhodnější při rozsáhlých škodách a velkém vytížení linek pojišťovny. Při neodůvodněném pozdějším oznámení nemusí pojišťovna plnění vyplatit v plné výši.

3) S opravou majetku nebo odstraňováním škod počkejte, dokud s tím pojišťovna neprojeví souhlas. Toto neplatí, je-li třeba začít s opravou nebo s odstraňováním poškozených částí dříve kvůli bezpečnosti, ochraně zdraví a životního prostředí nebo z jiného závažného důvodu. O to důležitější je pak ale předchozí dokumentace škod.

4) Pojišťovny jsou povinny uhradit nad rámec případného pojistného plnění také takzvané zachraňovací náklady, což jsou účelně vynaložené náklady na odvrácení bezprostředně hrozící pojistné události – příkladem je třeba pořízení pytlů s pískem. Dále by pojišťovny měly hradit náklady vynaložené na zmírnění následků, na odklizení poškozeného majetku z hygienických, ekologických či bezpečnostních důvodů.

5) Je-li to možné, zničené věci z domácnosti hned nevyhazujte, ale počkejte s tím do doby, než k vám přijede likvidátor pojišťovny.

6) Pokuste se najít účtenky od zakoupeného vybavení. Ideální je účty i všechny důležité smlouvy archivovat také v elektronické podobě, například na některém z online úložišť. Vhodné je mít u sebe například faktury za údržbu či opravy nemovitosti.

Nejlepší pojistnou ochranu vám poskytne pojištění, které je aktuální a má nastavenou správnou pojistnou částku, aby vaše nemovitosti nebyla podpojištěna. V takových situacích pak může pojišťovna vyplacené krytí krátit. Proto je vhodné pojištění nemovitosti i domácnosti alespoň jednou za dva roky, nebo po každé větší rekonstrukci, projít s odborníkem, který vám pohlídá, abyste se o pojištění mohli skutečně opřít, dodává Alice Kouřilová, ředitelka úseků Pojištění a Rozvoje partnerů, Broker Trust.

Témata:  pojištění majetku pojištění domácnosti Povodně

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Kuriózní pojistné příběhy, které napsal rok 2024

Pojišťovny se musí ročně vypořádat s desítkami tisíc událostí, statisticky nejčastěji vyplácejí lidem náhradu škody za zdravotní úrazy. To s sebou často přináší i některé úsměvné situace, které pak klienti pojišťovny YOUPLUS popisují v hlášení o škodní události. Ani kalendářní rok 2024 v tomto ohledu nebyl výjimkou – nejvtipnější příběhy a hlášky přináší následující článek.