Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Polovina Čechů nemá životní pojištění. Lidé často nevědí, co ohrožuje jejich příjem

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Každý druhý Čech nemá životní pojistku, což je stále výrazně vyšší podíl než v západních zemích. Na štěstí spoléhají především ti, kteří jsou případnými nehodami, nemocemi a úrazy ohroženi nejvíce. Nepojištění jsou obzvlášť lidé s nízkými příjmy, značný počet Čechů hlavní smysl životního pojištění ani nezná. Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Broker Trust.

Podle průzkumu nemá uzavřenou ani jednu smlouvu životního pojištění 47 procent Čechů, nejvyšší podíl nepojištěných (59 %) je mezi lidmi s příjmy do 20 tisíc korun měsíčně. Jednu životní pojistku má uzavřeno 46 procent Čechů, více smluv má pouze sedm procent lidí. Češi tedy při uzavření nové smlouvy ruší starou a nekombinují více pojistek podle toho, jak kryjí jednotlivá rizika.

Lidé si však pomalu na nezastupitelnou roli pojišťoven ve svém životě zvykají. Vyšší propojištěnost v regionu střední a východní Evropy, do kterého patří i Česká republika, předpovídá například nejnovější studie společnosti Allianz. Její autoři očekávají zejména oživení segmentu životního pojištění, kterému pro následující desetiletí předvídají až osmiprocentní rychlost růstu, oproti zhruba tříprocentnímu růstu, který vykazoval v posledním desetiletí. Rychlost růstu neživotního pojištění v tomto regionu by měla zůstat relativně stabilní.

Podle stejné studie se lidé ve světě budou na pojišťovny obracet stále častěji. Globální rychlost růstu hrubého předepsaného pojistného pro životní pojištění by podle ní mohla do roku 2027 dosáhnout 6,5 procenta.

Poměrně vysoký je stále počet Čechů, kteří neznají účel životního pojištění. Necelá čtvrtina lidí (23,8 %) podle výše zmíněného průzkumu neví, jaká nejvýznamnější rizika krytá životním pojištěním ohrožují jejich výdělky. Hrozby si nejméně uvědomují mladí muži s nízkým vzděláním (bez maturity) a velmi nízkým příjmem.

„Je to skupina, která by v případě negativní životní události byla po finanční stránce kvůli výpadku pravidelných příjmů nejvíce postižena, “ říká Michal Knapp, generální ředitel společnosti Broker Trust.

Naopak nejvíce si rizika ohrožující příjmy uvědomují lidé nad 45 let, s vysokoškolským vzděláním a vyššími výdělky.

Největším impulsem pro uzavření životního pojištění by bylo podle průzkumu riziko vážné nemoci, kvůli této hrozbě by se rozhodně pojistilo 36 procent dotazovaných. Jen čtvrtina respondentů by životní pojistku uzavřela v případě sjednání hypotéky, naopak pro 40 lidí není hypotéka dostatečným důvodem. Mladí lidé do 29 let věku uváděli jako nejvýraznější impuls narození dítěte, odpovědělo tak přes 36 procent respondentů této věkové skupiny.

„Mezi Čechy panuje stále zvyk pojišťovat více majetek než vlastní život. Produkty životního pojištění přitom procházejí neustálým vývojem a obzvlášť v posledních letech pojišťovny přicházejí s řadou vylepšení, ať už jde o flexibilitu, rozsah krytí nebo různé slevy například za méně rizikové povolání pojištěného či dodržování zdravého životního stylu,“ dodává Michal Knapp.

Témata:  životní pojištění lidé

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Kuriózní pojistné příběhy, které napsal rok 2024

Pojišťovny se musí ročně vypořádat s desítkami tisíc událostí, statisticky nejčastěji vyplácejí lidem náhradu škody za zdravotní úrazy. To s sebou často přináší i některé úsměvné situace, které pak klienti pojišťovny YOUPLUS popisují v hlášení o škodní události. Ani kalendářní rok 2024 v tomto ohledu nebyl výjimkou – nejvtipnější příběhy a hlášky přináší následující článek.