Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nejdražší úraz letošní zimy vyšel na 4 miliony

Lyžování, ilustrační fotografie
Lyžování, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Od začátku loňského prosince do poloviny března tohoto roku pomohla asistenční služba České pojišťovny téměř osmi stovkám klientů, kteří se na zahraniční dovolené potýkali se zdravotními problémy. Lidé hlásili především úrazy, a to nejvíce z alpských zemí, kde Češi s oblibou tráví zimní dovolené. Trendem posledních let je meziroční nárůst počtu případů hlášených z Austrálie a Nového Zélandu.

773, přesně v tolika případech pomáhala asistenční služba České pojišťovny zajistit lékařskou pomoc během letošní zimní sezóny (1. 12. 2015 – 15. 3. 2016). Lidé nejčastěji hlásili úrazy (30 %), a to především zlomeniny horních a dolních končetin. „Češi rádi vyjíždějí na zimní dovolené do Alp, kde tráví většinu času lyžováním. S tím jsou potom samozřejmě spojené typické úrazy horních a dolních končetin, jako jsou zlomeniny a poranění kloubů a měkkých tkání,“ popisuje situaci Petra Heklová z České pojišťovny. Problémy Čechům dělaly také záněty dýchacích cest (13 %) a sedm desítek lidí na jejich zimní dovolené potrápily akutní bolesti zubů.

Úraz se však nemusí stát jen na lyžích. O tom se přesvědčil turista z jihu Moravy, který se při jízdě na sáňkách převrátil a narazil do hrazení. Přivolaná horská služba ho odvezla do údolí a vzhledem k závažnosti poranění byl nakonec přivolán i vrtulník. Zraněný v nemocnici podstoupil operaci zlomené pánve a po stabilizaci byl převezen do české nemocnice. V tomto případě se náklady vyšplhaly na bezmála 150 tisíc korun.

Nejvíce se Češi hlásili o pomoc z Rakouska (22 %) a Itálie (14 %), což není překvapením. Vzhledem ke geografické blízkosti a výborným možnostem, jak strávit aktivní zimní dovolenou, se do alpských zemí každý rok vydávají tisíce Čechů. Dalšími destinacemi, kde asistenční služba často zasahovala, jsou Spojené státy americké a Thajsko. „Trendem posledních let je vzrůstající počet případů hlášených z Nového Zélandu (11 %) a Austrálie (3 %), kam řada Čechů pravidelně jezdí na pracovní a studijní pobyty,“ komentuje situaci Michal Egert z Europ Assistance.

Speciální kapitolou jsou asijské a další exotické destinace. Turisté si tam často půjčují motorky, na kterých jezdí jen v tričku, kraťasech a žabkách. Výsledkem takových jízd je velké množství úrazů – od banalit, jako jsou odřeniny a spáleniny, až po vážné úrazy a polytraumata. „Letos jsme pomáhali takovému motorkáři. Ten si po pádu ze stroje způsobil několik vážných zranění,“ popisuje Petra Heklová z České pojišťovny a dodává, že tento případ byl v letošní zimní sezóně tím vůbec nejdražším. Celkové náklady na převoz z Vietnamu do vhodného zdravotního zařízení v Thajsku, na zdravotní péči, hospitalizaci a repatriaci leteckým speciálem do České republiky se vyšplhaly na 4 miliony korun.

Ani v Evropě však nejsou náklady na ošetření a repatriaci nízké. A spoléhat se na kartičku zdravotní pojišťovny není dobrou volbou. Kartička zdravotní pojišťovny (EHIC) totiž opravňuje k ošetření pouze ve veřejných zařízeních, ne v privátních, kterých je v horských střediscích většina. V těchto zařízeních je nutné uhradit péči v plné výši ze svého. Zraněný Čech má navíc stejná práva ale i povinnosti jako občané daného státu – tedy bude platit za vše, za co platí místní. Repatriace do ČR rovněž není z veřejného zdravotního pojištění hrazena.

Na zimní dovolené vyrážejí hojně také rodiny s dětmi, což se pochopitelně odráží ve statistikách České pojišťovny. „Ve více než 50 případech jsme pomáhali dětem do šesti let. I senioři však tráví svůj volný čas stále aktivněji, a tak se na naši asistenční službu s prosbou o zajištění pomoci obrátilo 40 Čechů ve věku nad 70 let.“ uzavírá Petra Heklová.

Témata:  cestovní pojištění Lyžování dovolená

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Kuriózní pojistné příběhy, které napsal rok 2024

Pojišťovny se musí ročně vypořádat s desítkami tisíc událostí, statisticky nejčastěji vyplácejí lidem náhradu škody za zdravotní úrazy. To s sebou často přináší i některé úsměvné situace, které pak klienti pojišťovny YOUPLUS popisují v hlášení o škodní události. Ani kalendářní rok 2024 v tomto ohledu nebyl výjimkou – nejvtipnější příběhy a hlášky přináší následující článek.