Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak se cítí lidé na českých silnicích?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Čeští řidiči se necítí na silnicích bezpečně. Tento pocit mají častěji ženy než muži a silněji jej vnímají i lidé bez maturity. Obavy mají také ti, kteří si u druhých řidičů všímají agresivní jízdy a kteří už mají zkušenost s autonehodou, již nezavinili.

Více než polovina (62 %) respondentů se přitom již někdy účastníkem dopravní nehody stala. Jako největší problémy na silnicích vnímají Češi nebezpečné předjíždění, telefonování a esemeskování za jízdy, překračování povolené rychlosti a agresivní jízdu.

Průzkum mezi řidiči, který si nechala vypracovat skupina AXA, zároveň uvádí, že nejčastějším přestupkem, který čeští řidiči přiznávají, je překračování povolené rychlosti (64 %). Následuje používání mobilního telefonu za jízdy (19 %) a nedodržování bezpečné vzdálenosti (16 %). Podobně jsou na tom i slovenští sousedé. Také oni se nejčastěji proviňují nedodržováním rychlostního limitu (53 %) a telefonují nebo esemeskují za volantem (24 %). Trojici nejčastějších slovenských přestupků uzavírá nebezpečné vybočování z jízdního pruhu (20 %).

Co nám vadí na ostatních?

Ačkoliv máme tendenci hodnotit ostatní řidiče přísněji než sami sebe, obecně spíše tolerujeme stejné chyby, kterých se sami dopouštíme. Nejčastěji nám na ostatních řidičích vadí nebezpečné předjíždění (62 %), telefonování (60 %) a překračování povolené rychlosti (57 %). Téměř polovina (47 %) respondentů se shodla, že překračování povolené rychlosti je přestupek, který je možné tolerovat. Přibližně 6 % respondentů je striktních a netoleruje žádné přestupky. Častěji se jedná o lidi, kteří jsou přesvědčeni, že sami jezdí bezchybně, a jsou starší 60 let.

Nepříjemnou dopravní nehodu zažili víckrát muži, jakožto aktivnější řidiči, a také lidé ve věku mezi 30 a 44 lety. Možná právě proto, že muži častěji překračují povolenou rychlost, prudce zrychlují a najíždějí na vozidla před sebou. Ženy zase přiznávají, že mají problém s prudkým bržděním, a vadí jim, když ostatní nebezpečně předjíždějí.

Bezpečnost může zvýšit mobilní aplikace

To, jací řidiči se pohybují na českých a slovenských silnicích, pomáhá zjišťovat i aplikace AXA Drive. Tato mobilní aplikace už rok vyhodnocuje náš styl řízení a chyby, kterých se dopouštíme. Zároveň po skončení jízdy uživatelům poskytuje rady a tipy, jak svou jízdu zlepšovat a řídit bezpečněji.

,,Aplikace vznikla primárně jako nástroj prevence. Je to náš příspěvek k průběžnému vzdělávání řidičů, kterému poskytl záštitu BESIP,“ říká Ján Kusý, ředitel prodeje neživotního pojištění skupiny AXA v České republice a na Slovensku.

Mobilní aplikace AXA Drive je k dispozici pro oba hlavní operační systém a je možné si ji zdarma stáhnout na Google Play nebo AppStore.

,,Je určená pro všechny řidiče, kteří chtějí bezpečně a dlouhodobě se zlepšovat, nejen pro klienty naší pojišťovny. Když se uživatel zaregistruje na webu RádŘídím.cz, může získat hodnotné ceny od našich partnerů. A pokud je naším klientem, může si s aplikací AXA Drive vyjezdit slevu na povinné ručení nad rámec svého bonusu. Čím bezpečnější jízda, tím vyšší sleva,“ dodává Kusý.

Témata:  auta pojišťovny

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Kuriózní pojistné příběhy, které napsal rok 2024

Pojišťovny se musí ročně vypořádat s desítkami tisíc událostí, statisticky nejčastěji vyplácejí lidem náhradu škody za zdravotní úrazy. To s sebou často přináší i některé úsměvné situace, které pak klienti pojišťovny YOUPLUS popisují v hlášení o škodní události. Ani kalendářní rok 2024 v tomto ohledu nebyl výjimkou – nejvtipnější příběhy a hlášky přináší následující článek.