Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vyšší poptávka vede k růstu inflace. Lidé více utrácí, obchodníci zdražují

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

„Vyšší poptávka po zboží a službách vede k růstu inflace. Zdražují především potraviny, výrobky pro domácnost a zdravotnické zboží,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Růst průměrné mzdy na 33 697 korun ve třetím čtvrtletí letošního roku navýšil poptávku po zboží a službách. To se projevilo růstem cen a tržeb obchodníků. V říjnu byl zaznamenán meziroční růst maloobchodních tržeb po očištění o 4,6 procenta, bez očištění o 3,4 procenta. Tržby rostou především u nepotravinářského zboží, kde byl zaznamenán růst očištěný o kalendářní vlivy o 6,2 procenta.

Zpřesněná data o vývoji hrubého domácího produktu ve třetím čtvrtletí letošního roku ukázala, že si naše země udržuje solidní tempo ekonomického růstu. Klíčovou roli přitom hrála domácí poptávka, která se projevila i ve vývoji tržeb obchodníků. Dobrá čísla za říjen jsou jedním z pozitivních indikátorů, který nám napovídá, že i v závěrečném čtvrtletí letošního roku by se naší ekonomice mohlo dařit.

Na trhu si můžeme všimnout, že se postupně proměňuje spotřební chování lidí. Stále více zboží a služeb je nakupováno přes internet a zásilkovou službu. V říjnu vzrostl online prodej o 16,8 procenta, čímž pokračoval dlouhodobý trend. Nákupy přes internet a zásilkovou službu umožňují zákazníkům jednoduše srovnávat ceny mezi jednotlivými obchody. Nakupovat lze z pohodlí domova a bez front. Díky tomu si tato forma nakupování získává stále větší oblibu.

Témata:  inflace lidé zboží ekonomika finance zdražování obchody

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy