Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Recese na spadnutí. Podnikatelská nálada v Německu je nejníže za sedm let

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Podnikatelská nálada v Německu je nejníže za sedm let, za srpen klesla už pátý měsíc za sebou a navíc výrazněji, než čekali analytici. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky dnes zveřejnil institut Ifo. Vývoj tak podle analytiků potvrzuje, že se největší evropská ekonomika posouvá do recese.

Index podnikatelské nálady za srpen klesl na 94,3 bodu z červencových 95,8 bodu. Údaj za předchozí měsíc byl upraven směrem nahoru. Analytici v anketě agentury Reuters v průměru odhadovali, že se srpnová hodnota sníží pouze na 95,1 bodu. Vedoucí manažeři hůře hodnotili jak současnou situaci, tak výhled na příštích šest měsíců.

"Náznaky recese v Německu přibývají," uvedl prezident Ifo Clemens Fuest. Ifo se pro účely průzkumu dotazuje na názory zhruba 9000 firem. Výsledný indikátor se obecně považuje za spolehlivé vodítko budoucího ekonomického růstu.

Zlepšení sice v srpnu vykázal i německý automobilový průmysl, který se potýká s problémy, výrazně hůře ale hodnotí situaci ve strojírenství, v chemickém a v elektrotechnickém sektoru. "Ve třetím kvartálu nastane přinejlepším stagnace," poznamenal ekonom Ifo Klaus Wohlrabe.

Hrubý domácí produkt Německa (HDP) se v letošním druhém čtvrtletí snížil o 0,1 procenta. Německá centrální banka minulý týden uvedla, že ekonomika by v létě mohla opět mírně klesnout. To by znamenalo, že Německo by se ocitlo v hospodářské recesi, která se obvykle definuje jako dvě čtvrtletí poklesu HDP za sebou.

Témata:  Německo ekonomika

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy