Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Obavy Čechů z inflace jsou nejvyšší v historii. Náladu jim nezlepšuje ani další vlna covidu či krachy firem typu Bohemia Energy

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Lukáše Kovandy: Češi nikdy v historii sledování neměli takový strach z inflace jako právě teď. Vyplývá to z listopadových výsledků každoměsíčního šetření ekonomické nálady obyvatelstva i firem, které provádí ČSÚ.

Právě zejména kvůli historicky nejvyšší obavě z inflace poklesla mezi letošním říjnem a listopadem poměrně dramaticky důvěra spotřebitelů v ekonomiku. Zatímco ještě v říjnu tato důvěra dosahovala 98,5 procenta dlouhodobého průměru let 2003 až 2020, v listopadu to už bylo jen 90,4 procenta.  

Lidé v ČR se podle šetření ČSÚ v příštích dvanácti měsících ve významně vyšší míře než ještě v říjnu obávají zhoršení celkové ekonomické situace. V jejich citelně se zhoršující náladě se kromě obecné inflace odráží zejména situace v oblasti energetiky a také nastupující další vlna covidové nákazy. 

Náladu běžných spotřebitelů v ČR zhoršuje zhruba od poloviny října pád Bohemia Energy a dalších dodavatelů plynu či elektřiny domácnostem. Související prudké zdražení energií se dotýká statisíců domácností v ČR. Zároveň jejich náladu zhoršuje zmíněná obecná inflace, která opakovaně vykazuje vyšší než předpokládané hodnoty.  

Českým spotřebitelům náladu pochopitelně nezlepšuje ani nástup další vlny šíření covidové nákazy, který je zvláště patrný zhruba od poloviny listopadu, přičemž ovšem zpřísňující opatření třeba v restauracích, například nutnost prokazovat bezinfekčnost, byla zavedena již začátkem listopadu.    

Témata:  inflace komentář ekonomika

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy