Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kvůli dvojí kvalitě nakupuje potraviny každý sedmý Čech v cizině, ukázal průzkum

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Dvojí kvalitu potravin považuje za problém 77 procent Čechů, zhruba každý sedmý kvůli tomu nakupuje v zahraničí nebo si odtud nechává zboží dovézt. Téměř třetina lidí některé potraviny kvůli tomu nekupuje. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti KPMG.

Výrobky se stejným názvem a obalem, ale jiným složením než v ostatních zemích Evropské unie považuje za problém 83 procent lidí mezi 55 a 64 lety. Ve skupině 18 až 24 let je to 62 procent lidí. Víc než polovina Čechů, podle nichž dvojí kvalita existuje, více pročítá složení kupovaného zboží.

Původ potravin řeší alespoň u některých druhů téměř tři čtvrtiny Čechů, 12 procent ho sleduje u veškerého zboží, 14 procent lidí se o něj nezajímá. U masa a uzenin je původ důležitý pro 93 procent lidí, kteří ho sledují. Odkud pocházejí čerstvé ryby se zajímá 87 procent Čechů, v případě mléka a mléčných výrobků a ovoce a zeleniny je to důležitý údaj pro zhruba tři čtvrtiny lidí.

Chleba a pečivo si podle původu vybírá zhruba polovina Čechů. Téměř všichni (98 procent) dávají přednost českému chlebu, z toho 69 procent preferuje místního výrobce. Mléko a mléčné výrobky s českým původem chce 96 procent lidí, z toho zhruba pětina upřednostňuje lokální dodavatele. V případě masa a uzenin požaduje český původ 95 procent lidí, víc než čtvrtina Čechů preferuje místního dodavatele.

Sněmovna v prosinci podpořila vládní novelu zákona zakazující prodej potravin v různé kvalitě, ale ve stejném obalu v ČR a jiných státech EU. Za porušení má prodejcům hrozit pokuta až 50 milionů korun. Na dodržování zákazu bude dohlížet Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Zemědělský výbor Sněmovně minulý týden doporučil přijmout pozměňovací návrh k novele, kdy rozdíly ve složení potravin v různých zemích pod stejným obalem mají být zakázané, pouze pokud budou "podstatné".

Průzkum pro společnost KPMG mezi 1000 respondenty uskutečnila výzkumná agentura Data Collect.

Témata:  potraviny nákupy

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy