Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ceny v zemědělství se zvedly o více než 39 procent

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Tomáše Volfa: Ceny průmyslových výrobců v ČR za květen meziročně vrostly o 27,9 %. Jedná se tak o další zrychlení růstu cen, přičemž dnešní číslo je nejvyšší od ledna 1992. Nejedná se o spotřebitelskou, ale o průmyslovou inflaci, která ukazuje růst cen v průmyslu. Ceny v zemědělství se zvedly o 39,2 %.

Ceny v průmyslu jsou určitým předvojem těch spotřebitelských, které v květnu meziročně vzrostly o 16 %. Dnešní data jasně ukazují, že pokud se zdražují vstupy do výroby producentům, ti to nutně musí promítnout do koncových cen pro spotřebitele. Je tedy jasné, že ceny zboží a služeb na pultech obchodů půjdou nadále nahoru.

Dál pokračuje i dramatický růst cen zemědělským výrobcům. Těm šly ceny meziročně nahoru dokonce o 39,2 %. U rostlinné výroby to bylo o 54,7 % a u živočišné o 22,2 %.

Zdražení oproti loňskému roku u obilovin dosáhlo 60,3 %, olejnin o 55,9 %, ceny ovoce byly vyšší o 17,4 % a zeleniny o 9,7 %. Nahoru šly také ceny skotu o 30,7 %, jatečních prasat o 23,5 % a drůbeže o 15,6 %. V průmyslu jsou nejvíce sledované ceny elektřiny, plynu a páry a ty meziročně vzrostly o 45,8 %. Relativně nízké zdražování je v oblasti stavebnictví. Ceny stavebních prací šly nahoru meziročně o 13,5 %, ale stavebního materiálu o 26,5 %

Mírné zlepšení této statistiky se dá čekat až na přelomu roku, kdy vysoký růst bude konfrontován vyšší srovnávací základnou v meziročním srovnání. Na konci loňského roku už totiž ceny rostly o více než 13 %. I když meziročně ceny v průmyslu zpomalí svůj růst, na celkovém obrázku robustního zdražování se nic nezmění.

Témata:  komentář zemědělství

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy