Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Inflace je stále pod taktovkou potravin

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Srpnový růst cen potravin byl sice mírně pomalejší než v červenci, potraviny jsou však i nadále hlavní komponentou nákupního koše, která udržuje inflaci nad cílem centrální banky. Spotřebitelské ceny vzrostly v srpnu meziročně o 2,5 %, za červencem zaostaly o jednu desetinu procenta. Český statistický úřad dnes informoval o vývoji spotřebitelských cen v měsíci srpnu. Informuje Petr Gapko, hlavní ekonom MONETA Money Bank.

Češi za své nákupy utratili letos v srpnu o 2,5 % více než před rokem. Seznam položek, za které nyní platíme více než v roce 2016, se téměř nemění. Zdražily především potraviny a stravování a ubytování mimo domov. Náročnou položku v rodinném rozpočtu představují také náklady na bydlení, jelikož si připlácíme za nájemné, vodné, stočné a elektřinu.

České domácnosti jsou s každým měsícem movitější, značí to alespoň doposud zmonitorovaný růst průměrné mzdy v letošním roce. Lepší finanční situace Čechy v nákupech neomezuje, a to ani navzdory vyšším cenám. Silnější poptávka po zboží je tak jedním z faktorů, který tlačí ceny nahoru.

Jednou z mála položek, která je pro naše peněženky méně náročná, je vybavení domácností a nákup mobilních telefonů.

Inflace se drží mírně nad cílem České národní banky po celý letošní rok a jinak tomu pravděpodobně nebude ani ve zbývající části roku. Srpnový vývoj cen byl pouze jednu desetinu procentního bodu nad inflační prognózou centrálních bankéřů. ČNB tedy podle nás nemusí z tohoto titulu zatím přehodnocovat svoje plány ohledně časování dalšího zvýšení sazeb.

Témata:  inflace potraviny ekonomika

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy