Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi vidí svou budoucnost černě

Češi vidí svou budoucnost černě

Foto: Pixmac

Za pět let bude hospodářská situace v naší zemi horší než nyní, myslí si 58 procent lidí, opačný názor zastává pouze 15 procent Čechů. Výsledky průzkumu agentury STEM, zveřejněné v úterý, jsou v pesimistickém výhledu nejhorší od roku 1993.

Z průzkumů společnosti STEM vyplývá, že tak pochmurnou představu budoucího vývoje ekonomiky Česka lidé dosud nikdy neměli, a to ani v době prvních ekonomických problémů po polovině 90. let, ani v době opoziční smlouvy a následných problémů v době Špidlovy a Grossovy vlády. Dosud nikdy neočekávalo zhoršení v pětiletém výhledu více než 50 procent lidí. V případě vývoje životní situace domácností jsou výsledky jen o málo příznivější. To, že se za pět let zlepší situace vlastní domácnosti, očekává 15 procent respondentů, o opaku, tedy zhoršení, je přesvědčených 44 procent. Optimismus nebo pesimismus ve výhledu do budoucna záleží na současném materiálním zajištění respondenta a jeho domácnosti. Z lidí, kteří jsou již dnes podle svého hodnocení na tom špatně, je minimální podíloptimistů do příštích pěti let (osm procent z nich vidí budoucnost z obou nebo alespoň jednoho hlediska jako zlepšení).

Slabší (i když opět výrazná) je závislost na věku. Za zmínku stojí fakt, že mezi lidmi nad 60 let a ve skupině 45 až 59 let je stejný podíl jednoznačných pesimistů (45 procent).

Závislost na vzdělání je ještě slabší, i když samozřejmě lidé s vyšším vzděláním jsou optimističtější než lidé s nižším vzděláním. To souvisí i s jejich současným postavením, majetkem, perspektivami v zaměstnání apod.

Výsledky pocházejí z výzkumu STEM, který se uskutečnil letos ve dnech 7. až 15. října. Na otázky odpovídalo 1277 respondentů.

Témata:  krize

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy