Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Více než polovina Čechů očekává příchod ekonomické krize. Čeho by se lidé vzdali?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Dvě třetiny lidí si myslí, že během příštích pěti let přijde ekonomická krize. Připravují se na ni hlavně úsporami, omezováním spotřeby nebo snahou udržet si stabilní zaměstnání. Důvěru vkládají přitom zejména do vlastního bydlení.

I v době rostoucí ekonomiky a minimální nezaměstnanosti se Češi nenechávají zlákat hýřivým životním stylem a snaží se myslet na zadní vrátka. Očekávají totiž, že do pěti let se situace vinou ekonomické krize může dramaticky změnit. Vyplývá to z průzkumu, který si nechala zpracovat Raiffeisen stavební spořitelna u výzkumné agentury NMS Market Research.

„Příchod recese výhledově očekává 61 % dotázaných v našem průzkumu. V případě, že hospodářský pokles skutečně přijde, by Češi nejčastěji omezili výdaje na restaurace, kavárny a nakupování. Pětina by pak ušetřila na cestování. Naopak jen minimum by se zbavilo auta nebo rušilo různé formy spoření,“ říká Lenka Molnárová, tisková mluvčí Raiffeisen stavební spořitelny.

Způsoby, jakými se lidé na možnou změnu ekonomické situace připravují, jsou obdobné pro všechny věkové i socioekonomické skupiny společnosti. Nejčastěji si lidé vytváří finanční rezervu (53 %), vyhýbají se půjčkám a omezují svou spotřebu (44 %). Za důležité také považují najít a udržet si stabilní zaměstnání (41 %).

„Lidé jsou obezřetní i v oblasti bydlení. 20 % oslovených by místo nejistého nájmu dalo přednost pořízení vlastního bydlení. Období nejistoty však vyžaduje pečlivé zvážení, co si člověk do budoucna bude moci dovolit,“ dodává Lenka Molnárová s tím, že spořitelna lidem dokáže pomoct i s financováním cenově dostupnějších modulových domů či s pořízením družstevního bydlení.

Témata:  ekonomika krize

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy