Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Lidé raději vyrazili k vodě než do obchodů

Koupaliště, ilustrační fotografie
Koupaliště, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Červencové statistiky z obchodu a následně i ty další co přijdou (průmysl, stavebnictví, zahraniční obchod), do značné míry ovlivnil rozdílný počet pracovních dnů. Tentokrát bylo i díky svátkům o tři pracovní dny méně, které lidé využili k prodloužení volna, a tak zvolnily i nákupy v obchodech. 

Proti loňskému červenci tentokrát lidé nakupovali méně. Obchodníkům se tak tržby zvýšily jen o 1,6 %, v motoristickém segmentu dokonce tržby propadly. To vzhledem k registracím nových aut není až takovým překvapením. Spíše než do obchodů totiž lidé zamířili k vodě.  Pro hodnocení, zda se tedy něco v ekonomických trendech skutečně změnilo, proto použijme raději data očištěná o kalendářní vlivy, která naznačují, že se trend utrácení v české ekonomice nijak viditelně nemění. Po přepočtu rostly podle údajů statistického úřadu nákupy v obchodech o 5,1 %, v motoristickém segmentu o 4,7 %. Počasí a čas dovolených nahrávaly nákupům zboží pro volný čas, vybavení domácností a oblečení. Naproti tomu zájem opadl o elektroniku. Ale ani to není nic dramatického, když vezmeme v úvahu, s jakou chutí v posledních letech lidé nakupovali právě počítače a mobily.  Skoro 20% tempem se zvýšily tržby internetových obchodů. A nakonec ani to by nemělo nikoho překvapit. Pohodlí a přehledná nabídka drtí klasické kamenné obchody už řadu let a ČR v tomto směru patří mezi nejvíce dynamické země v Evropě. A o to větší brzda tím vzniká pro vznik inflace. Nabídka tisíců internetových obchodů je téměř neomezená a konkurence držící marže na uzdě stále narůstá.  Nejnovější údaje maloobchodu nejsou důvodem pro změny ve výhledu pro druhou polovinu roku. Rostoucí mzdy, příznivá nálada spotřebitelů, boom realitního trhu, nízké úrokové sazby jsou jen výběrem důvodů, proč lidé budou více utrácet i v dalších měsících. Spotřeba tak zůstane jedním z hlavních motorů ekonomického růstu, který pro letošní rok odhadujeme na 2,5 %. Samotné maloobchodní tržby by se v tomto roce mohly reálně zvýšit o minimálně 5 %. Informuje Petr Dufek, Finanční trhy, Československá obchodní banka, a. s.

Témata:  lidé obchody Koupaliště

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy