Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Stejné potraviny, ale menší kvalita než na Západě? Mělo by to být nezákonné, volá europoslankyně

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Stejná značka, stejný obal, ale jiná kvalita. Tak vypadá srovnání potravin v České republice a v Německu nebo Rakousku. Podle europoslankyně ČSSD Olgy Sehnalové by takové praktiky mohly být legislativně postihované.

Na rozdíl od ministra zemědělství Mariana Jurečky si Sehnalová nemyslí, že firmy, nabízející stejné potraviny s jiným složením například v Česku a Německu, neporušují legislativu. Za velký posun pak europoslankyně považuje aktuální vyjádření Evropské komise, která se dosud k tématu stavěla rezervovaně. Podle něj by bylo záměrné snižování kvality výrobků, inzerovaných v různých členských státech jako shodné, možné považovat za nekalou obchodní praktiku a tudíž jako nezákonné. „Dlouhodobě tvrdím, že na první pohled identické výrobky, které jsou prodávány pod stejnou marketingovou značkou a stejnou reklamou, mají mít i stejné vlastnosti, jinak se jedná o klamání spotřebitele. Legislativa jasně říká, co je nekalá obchodní praktika, zakázána je i klamavá reklama," tvrdí europoslankyně a dodává, že o tom, jestli nedochází k porušování platné legislativy, mohou v takových případech rozhodnout i příslušné vnitrostátní orgány.

„Česká republika tedy nemusí dělat průzkumy, z nichž se dozvídáme, že dvojí kvalita spotřebitelům vadí, ale možná může zkusit začít tyto praktiky prostřednictvím svých dozorových orgánů sama postihovat," myslí si Sehnalová a věří, že na evropské úrovni se bude moci Česká republika v dalších iniciativách mj. opřít o výpomoc Slovenska, které v druhé polovině letošního roku bude předsednickou zemí EU.

Politička by ale nezůstávala jen u potravin, poukazuje například na drogérii a kosmetické výrobky. „V Chorvatsku nyní probíhá výzkum, inspirovaný loňským srovnáváním potravin u nás, který se zaměří na rozdíly ve značkovém drogistickém zboží," dodala europoslankyně.

Témata:  potraviny

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy