Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

EU mění značení spotřebičů. Kategorie A+++ úplně zmizí

Evropská unie, ilustrační fotografie
Evropská unie, ilustrační fotografie
Foto: European Union

Plánuje se změna energetických štítků u spotřebičů, měly by se totiž zjednodušit. U praček, sušiček a myček zmizí kategorie A+, A++ a A+++. Spotřebitelé se tak dočkají sjednocení systému značení u různých domácích spotřebičů.

Podle návrhu Evropské unie by se měly zjednodušit energetické štítky pro spotřebiče. Zatímco některé mají jako nejvyšší třídu A+++, jiné jen A. "Uvažuje se o odstranění kategorie A+, A++ a také A+++ u ledniček, praček, sušiček a myček na nádobí.

Nejúspornějšími štítky se pro ně stane kategorie A, která je dosud nejvyšší možná například u vysavačů," vysvětluje ředitel Střediska pro efektivní využívání energie Juraj Krivošík. "Jen třetina zákazníků si sama dokáže spočítat spotřebu elektrické energie, proto je pro ně přehledný údaj na energetickém štítku velkou pomocí při nákupu spotřebiče," prozradil Krivošík s tím, že Evropská unie pro spotřebitele projekt Yaeci, což je zobrazování ročních provozních nákladů mimo energetické štítky. Díky němu by se tak lidé dozví, kolik zařízení za rok spotřebuje elektřiny nebo vody.

"Projekt umožňuje spotřebitelům zjistit provozní náklady spotřebiče v korunách a díky tomu se lépe rozhodnout mezi úspornými a méně úspornými modely," uvedl odborný poradce střediska Michal Staša.

Lidé v poslední době kupují energeticky úsporné spotřebiče častěji. "Zájem o úsporné spotřebiče se v Česku za poslední rok výrazně zvedl," potvrdil mluvčí společnosti Euronics Bohuslav Komín.

V letošním roce vzroste počet spotřebičů označených energetickými štítky. Od 1. ledna je mají odsavače par a elektrické a plynové trouby. Od 26. září je pak dostanou i zařízení na ohřev vody a vytápění, tedy například kotle a bojlery.

Témata:  EU domácí spotřebiče

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy