Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Také kupujete v obchodech nedobrovolně vzduch?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

V továrnách se vyrábí vzduch, kamiony jej přepravují, prodejci umísťují na regály v obchodech a zákazníci si jej nedobrovolně kupují. Že ne? Ale ano – spolu s výrobky prodávanými v nadměrných obalech. Bezdůvodně velké obaly zbytečně zatěžují životní prostředí a matou zákazníky.

Krabice, sáčky i dózy, do kterých by se vešlo někdy o polovinu, někdy i několikanásobně více prodávaného obsahu. S nadměrnými obaly se na pultech obchodů setkal asi každý, často nás nemilé překvapení čeká až doma po otevření lákavého balení.

„Z pohledu výrobců a dodavatelů je důvod zřejmý: větší obal je na pultech nápadnější, je na něm více místa pro obchodní sdělení a hlavně budí zdání, že si spotřebitelé za své peníze odnášejí výrazně více, než tomu ve skutečnosti je. Týká se to potravin, kosmetiky a drogistického zboží, hraček, potravinových doplňků a řady dalších výrobků,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Výrobci také někdy využívají jednu velikost obalu (například u potravinových doplňků) pro produkty, které mohou mít různý objem.

Problematiku nadměrných obalů řeší v České republice zákon č. 477/2001 Sb., o obalech. Tento zákon mimo jiné stanoví, že osoba, která uvádí na trh obal, je povinna zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší, a to s cílem snížit množství odpadu z obalů. Praxe však často vypadá jinak.

„Z pohledu zákazníka se jedná o klamavé jednání, kterého se výrobci podle zákona nesmějí dopouštět,“ říká Lukáš Zelený. Nadměrné obaly navíc představují zbytečnou ekologickou zátěž. Na jejich výrobu se spotřebuje velké množství obalového materiálu a kamiony převážejí poloprázdné krabice.

dTest na svých webových stránkách provozuje databázi „vzdušných“ výrobků, jejímž záměrem je poukazovat na uvedené praktiky a pomoci spotřebitelům v lepší orientaci na trhu. Najdete ji na adrese www.dtest.cz/nadmerne-obaly. V databázi jsou uvedeny jen ty výrobky, jejichž obaly jsou bezdůvodně nadměrné a neslouží například k ochraně zboží nebo spotřebitele. Narazíte-li na případ, kdy se malé množství výrobku krčí na dně krabice či sáčku obklopeno velkou masou obalu, můžete vložit fotografie výrobku přímo do databáze. „Tlak ze strany zákazníků může donutit výrobce a prodejce, aby změnili své praktiky a nabízeli zboží v odpovídajících obalech,“ uzavírá Lukáš Zelený.

Témata:  dTest potraviny obchody

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy