Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Obchod, který nic nenabízí? Na českém internetu je to možné

Obchod, který nic nenabízí? Na českém internetu je to možné

Foto: Pixmac

Nový občanský zákoník zjednodušil uzavírání kupní smlouvy na internetu. Někteří prodejci se ale jednoduchosti bojí a proces uzavírání smlouvy komplikují obchodními podmínkami – složitě a zcela zbytečně. Informuje o tom dTest.

Občanský zákoník zavedl možnost tzv. veřejné nabídky. Jde o přirozenou věc. Když obchodník vystaví zboží a uvede k němu cenu, předpokládá se, že jej nabízí k prodeji. „Zákazník pak může jeho nabídku jednoduše přijmout tak, že prodejci sdělí svůj souhlas," říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodává: „Pokud vše probíhá standardně, zákazník jen odešle objednávku a v okamžiku, kdy tato dorazí k prodejci, je uzavřena kupní smlouva."

Rychlé a jednoduché uzavírání smlouvy může být na škodu obchodníkům, kteří nemají zcela přehled o svých skladových zásobách či až po přijetí objednávky poptávají zboží u dodavatelů. „Řada e-shopů ve svých obchodních podmínkách upravuje proces vzniku kupní smlouvy různým způsobem, leckdy nešťastně," říká Borovička a vysvětluje: „Často se dozvíme, že se jedná pouze o prezentaci výrobků a navrhovat smlouvu musí spotřebitel. Proces nákupu to jen zbytečně komplikuje a staví na hlavu." Spotřebitel podle takových obchodních podmínek navrhne uzavření smlouvy posláním objednávky a smlouva je uzavřena, až když obchodník objednávku potvrdí. Zákazníkovi se tak může stát, že zaplatí a zanedlouho se dozví, že vlastně žádnou smlouvu neuzavřel.

dTest se podíval do obchodních podmínek e-shopů, aby zjistil, jak řeší uzavření kupní smlouvy. Průzkum ukázal, že třetina prověřovaných internetových obchodů přejala novou úpravu. Ostatní jí lepším či horším způsobem obcházejí. „Někteří obchodníci výslovně uvádějí, že se nechtějí ustanovením o veřejné nabídce řídit. To je v pořádku, pokud by tato skutečnost byla z prezentace e-shopu zákazníkům jasně patrná. Občanský zákoník zakazuje schovávat překvapivá ustanovení do obchodních podmínek," doplňuje Borovička. Obava prodejců, že by museli dodat zboží, které nemají na skladě, je často zbytečná, protože zákon říká, že nabídka platí do vyčerpání zásob. Pokud jsou zásoby vyčerpány, prodejce to zákazníkovi oznámí.

Podrobnosti z průzkumu najdete na této stránce.

Témata:  dTest e-shopy

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy