Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Další zdražování: Ceny potravin letí nahoru o desítky procent

Další zdražování: Ceny potravin letí nahoru o desítky procent

Foto: Pixmac

V českých obchodech zdražily proti loňskému podzimu brambory a mléčné výrobky o desítky procent. O téměř desetinu stoupla i cena vína. Vejce a rajčata jsou naopak o více než pětinu levnější než před rokem. Vyplývá to z údajů o průměrných cenách v obchodech za letošní září, které dnes zveřejnil Český statistický úřad.

Cena brambor se zvýšila proti loňsku o víc než 60 procent, kilogram se nyní prodává v průměru za 15,25 Kč. Souvisí to zřejmě s nižší úrodou, kterou už dříve avizovali tuzemští bramboráři. Důvodem bezmála čtvrtinového poklesu sklizně proti loňsku podle nich je nepříznivé počasí.

Máslo proti loňsku zdražilo skoro o třetinu a eidamská cihla o téměř pětinu. Kilogram másla je nyní v obchodech průměrně za 161,7 koruny, sýra za 151,7 Kč. Samotné mléko se podle statistiků prodává proti loňsku dráž o zhruba čtyři procenta, litr v průměru za 19,2 Kč. Na rostoucí ceny mléka a mléčných výrobků v Česku v posledních měsících, které se přitom neodrážejí v cenách pro mlékaře, nedávno upozornila Agrární komora.

Víno proti loňsku zdražilo o 9,6 procenta, litr jakostního bílého byl letos v září na pultech za průměrných 69 Kč. Jihomoravští vinaři přitom letos očekávají dobrou sklizeň s výnosem pěti až šesti tun z hektaru, což odpovídá desetiletému průměru.

Ceny klesly u slepičích vajec, podle statistiků se desetikusové balení nyní prodává v průměru za necelých 27 korun. To je o víc než 21 procent méně než před rokem. V loňském roce ceny vajec hlavně před Velikonocemi tlačilo nahoru snížení jejich produkce v Evropské unii poté, co začala platit směrnice zakazující chov slepic v menších klecích. Rajčata v září meziročně zlevnila o 23 procent.

Témata:  potraviny zdražování

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy