Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Euro? Jako měnu si ho Češi domů pustit nechtějí

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Mezi českou veřejností nadále převládá odmítavý postoj k přijetí eura. Proti evropské měně je 75 procent Čechů, tedy zhruba stejně jako v předchozích letech. Počet příznivců přijetí eura se drží na 20 procentech. Vyplynulo to z dnes zveřejněného průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Z hodnocení dopadů členství ČR v Evropské unie na určité oblasti veřejného života nejlépe vyšly služby a zboží, nejhůře zemědělství.

Podle CVVM převážil negativní postoj Čechů k euru nad pozitivním v roce 2010. V předcházejících čtyřech letech byly oba podíly zhruba vyrovnané, předtím převažoval souhlas s přijetím evropské měny nad nesouhlasem.

Z průzkumu rovněž vyplynulo, že podle názoru lidí má členství ČR v unii nejlepší vliv na oblast zboží a služeb. Přesvědčeno je o tom 57 procent občanů. Podle zhruba dvou pětin má pozitivní vliv i na vědu a výzkum, průmyslové podniky a hospodářskou úroveň. Čtvrtina příznivě hodnotí dopady členství v unii na bankovní sektor a pětina na školství, zdravotnictví a drobné podnikání.

Nejméně příznivě vnímají Češi dopady členství u českých zemědělců. Za negativní je považuje téměř polovina lidí, ačkoli 17 procent si myslí, že členství ČR v EU má na zemědělce příznivý vliv, uvedlo CVVM.

V porovnání s rokem 2015, kdy CVVM pokládalo stejnou otázku, se o několik procentních bodů zlepšilo hodnocení u hospodářské úrovně, drobných a středních podnikatelů, průmyslových podniků, bankovního sektoru a zemědělců. Naopak mírné zhoršení lze vidět v případě školství, doplnilo CVVM.

Aktuálního průzkumu se zúčastnilo od 30. března do 10. dubna tisícovka lidí.

Témata:  EUR Česko EU

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy