Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Cukr a káva jako na houpačce

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Cukr i káva v posledních týdnech oživily skoro až k 25 %. Po měsících prodeje dosáhl minulý měsíc cukr desetiletého minima a káva dvanáctiletého. Hlavním motorem pokračujícího oslabení je propad brazilského realu v posledních měsících, protože Brazílie je hlavním producentem obou komodit, informuje Ole Hansen, hlavní komoditní stratég Saxo Bank.

Kromě silného dolaru zejména vůči měnám rozvíjejících se zemí pomohla k poklesu realu také nejistota ohledně nadcházejících brazilských voleb. Brazilský real se minulý měsíc ocitl na rekordním minimu vůči dolaru. Od ledna už oslabil o třetinu a nyní se před prvním kolem voleb začal zotavovat, protože většina lidí věří, že Bolsonaro, který je vnímán jako více nakloněný trhům, by mohl porazit Haddada.

Káva i cukr zareagovaly na zotavení realu tak výrazně zejména proto, že hedgeové fondy si vybudovaly výrazné krátké pozice. Jakmile se technické a do jisté míry i fundamentální vyhlídky začaly projevovat příznivěji, musely své krátké pozice snížit a zotavení mohlo odstartovat.

Zatímco fundamentální ukazatele u kávy nepodporují výrazné zvýšení cen, cukr by mohl najít větší podporu. Indie v nedávných měsících naznačila, že hodlá dovolit zvýšení vývozu, aby podpořila cukrovary, které trpí vysokým stavem zásob a nízkými cenami. Avšak po výrazném zvýšení cen je možné, že potřeba podpořit vývoz není tak urgentní. Změna cenové politiky vůči benzínu, kterou vidíme u brazilské vlády – a Brazílie je největším světovým spotřebitelem cukrové třtiny – směrem k výrobě etanolu, znamená, že palivo z cukrové třtiny bude mít větší konkurenceschopnost.

Pokud jde o dopad na Blízký Východ, předpokládám, že nárůst cen těchto dvou komodit bude znatelný, ale zřejmě nikoli v takovém rozsahu, aby ovlivnil stravovací návyky spotřebitelů.

Témata:  potraviny cukr Káva

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy