Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Dva měsíce s GDPR: Odesílají obchodníci méně e-mailů?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Od chvíle, kdy v platnost vstoupilo nové nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů, uplynuly bezmála dva měsíce. Odborníci v souvislosti s GDPR pozorují pokles odeslaných obchodních sdělení až o desítky procent. Pozitivem podle nich ale je, že e-maily na druhou stranu po 25. květnu směřují zejména na skutečně relevantní skupiny uživatelů.

Newslettery a jiná obchodní sdělení patří mezi stěžejní nástroje všech e-shopů, ale i dalších obchodníků. Po 25. květnu, kdy začalo platit GDPR, však pro odesílání těchto e-mailů platí přísnější pravidla. To se výrazně projevilo i na statistikách v počtech odeslaných zpráv. „Po necelých dvou měsících platnosti nového nařízení vidíme pokles v odeslaných e-mailech řádově o nižší desítky procent,“ potvrzuje Kateřina Fišerová z aplikace SmartEmailing.

Pokles v množství odeslaných e-mailů potvrzují i další odborníci z oboru. „V souvislosti s nástupem GDPR evidujeme od 25. května pokles v rozesílkách obchodních sdělení o patnáct procent,“ říká David Finger, produktový manažer služby Seznam.cz Email. O patnáct až dvacet procent méně odeslaných obchodních sdělení uvádí Petr Cikán z konzultační společnosti Acomware, desítky procent potvrzuje též Tomáš Charvát z Virusfree.cz.

Důvodů, proč obchodníci odesílají na své stávající i potenciální zákazníky méně e-mailů, je podle oslovených odborníků hned několik. „Hlavní příčiny jsou dle mého názoru ve využívání velmi starých kontaktů, které neměly zájem být oslovovány, a v neexistujících e-mailových adresách, jejichž odstraňování někteří rozesílatelé zanedbávají. Vliv má i počet uživatelů, které rozesílatelé ‚naučili‘, že obsah jejich e-mailů je nezajímavý,“ uvádí Tomáš Charvát z Virusfree.cz.

Zejména legislativní důvody vidí za úbytkem David Finger ze služby Seznam Email. „Důvodem je dle mého názoru opětovné získání souhlasu se zpracováním osobních údajů ze strany příjemce, které řada společností zasílala a které příjemce zpětně nepotvrdil. Souhlas se zasíláním obchodních sdělení je zákonná náležitost, a proto se domnívám, že to je ten pravý důvod,“ vysvětluje.

Podle Kateřiny Fišerové ze SmartEmailingu se řada obchodníků kvůli novým pravidlům drží více zpátky a obchodní sdělení raději odesílá jen na databáze, u nichž si je stoprocentně jistá, že jsou zcela v souladu s GDPR.

„V některých případech došlo k přísnějšímu nastavení kritérií aktivity zákazníků, případně k vyloučení některých zdrojů kontaktů, kde nebyl korektně evidován souhlas zákazníka. GDPR tak v některých případech vedlo k většímu pročištění databáze, což má pozitivní efekt,“ dodává Petr Cikán z Acomware s tím, že aktuálně se tedy dá říci, že obchodních sdělení se sice odesílá méně, ale primárně těm aktivním uživatelům.

Témata:  GDPR počítače

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy