Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zemědělci mají dobrý rok, sklizeň obilí může být nejvyšší za skoro 20 let. Pečivo ale nezlevní

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Lukáše Kovandy: Zemědělci z různých koutů republiky se letos shodují: sklizně běží rychleji, skončí dříve než loni. S tím, jak léto postupuje, jsou přitom stále více a více optimističtí ve svém odhadu úrovně letošní celkové sklizně. Potvrzují to i data ČSÚ. První odhad sklizně, pracující s čísly známými do poloviny června, byl pozitivní, avšak druhý odhad je ještě optimističtější.

Druhý odhad letošní sklizně, vycházející z čísel známých k polovině července, předpokládá letošní sklizeň základních obilovin (bez kukuřice na zrno) čítající 7,4 milionu tun. To je nejvyšší údaj za posledních sedm let. Naposledy byl druhý odhad sklizně optimističtější než letos v roce 2015, a to poměrně nepatrně: tehdejší odhad počítal se sklizní obilovin 7,6 milionu tun. Letošní červencový odhad sklizně je tak druhý nejvyšší za celé období od roku 2010. Vzhledem k tomu, že odhady sklizně bývají zpravidla pesimističtější než konečný výsledek, nelze vyloučit, že letošní sklizeň bude nejlepší od roku 2004. Tehdy se sklidilo obtížně překonatelných 8,2 milionu tun.

Zemědělcům letos přeje počasí, jak při dozrávání obilí, tak při samotné sklizni. Suché a teplé počasí výrazně napomáhá plynulosti sklizní, nemusí se dosušovat.

Dobrá sklizeň by za normálních okolností byla dobrou zprávou i pro běžné spotřebitele. To však letos neplatí. I přes vysoký vyhlížený objem úrody musí počítat s dalším růstem cen třeba pečiva. Zemědělcům totiž rostou zejména náklady na energie, jako je třeba palivo do kombajnů. To budou muset do svých cen ještě dále promítat. A kvůli zdražujícímu plynu se prodražují též hnojiva.

Témata:  zemědělství komentář

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy