Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Med citelně zdražuje. Pozor na jeho falšovanou podobu, v obchodech je častá

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Komentář Lukáše Kovandy: Cena kvalitního českého medu momentálně letí vzhůru. Prodává si za více než 200 korun za kilogram. Tmavý medovicový vyjde i na 230 korun. To nekalé dodavatele může podnítit k tomu, aby zkusili prodat ještě více falšovaného medu.

Český statistický úřad podle nejnovějších údajů, které zveřejnil, registruje jen mezi letošním dubnem a březnem zdražení o osm procent. ČSÚ ovšem sleduje cenu medu napříč dodavatelským spektrem, tedy včetně medu dováženého ze zahraničí nebo medu slabší kvality.  

Med je jednou z nejčastěji falšovaných potravin na českém trhu, jak vyplývá z šetření Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Nekalí výrobci hřeší například nepovoleným přidáváním barviv či sladidel. V obchodě falšovaný med rozpozná obtížně i zkušené oko včelařovo. Signálem falešného medu je například to, když se ve sklenici část medu usadí a zkrystalizuje, zatímco jiná část medu zůstane tekutá.  

Jistotu tak představuje jedině nákup medu přímo od prověřeného včelaře. Falšují totiž spíše velcí dodavatelé medu, včetně zahraničních ze zemí mimo EU, malí si netroufnou. 

Ovšem právě kvalitní med od malých dodavatelů nyní raketově zdražuje. Jeho produkci totiž nepřeje počasí. A nepřálo mu už loni, což letošní zdražování jen umocňuje – medu je čím dále méně. Loňský deštivý červen nepřál sběru pylu. Včelaři proto museli včely dokonce sami dokrmovat, místo aby vytáčeli med. Letošní chladné počasí zase včely nutí zůstávat v úlech. Navíc dlouhodobě dochází k úbytku včelstev – například vinou včelího moru.

Témata:  med komentář

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy