Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Gazprom čekal obrovský zisk. Skončil ale ve ztrátě 160 miliard korun, poprvé od roku 1999

Gazprom
Gazprom
Foto: reprofoto Reuters via YouTube

Ruský plynárenský gigant Gazprom skončil za loňský rok ve ztrátě ve výši 629 miliard rublů (tj. cca 160,1 miliardy korun). Přitom ještě v roce 2022 vykázal čistý zisk 1,2 bilionu rublů (cca 305,4 miliardy korun). Uvedl to server Kommersant.

Hlavním faktorem, který stojí za finanční ztrátou je propad prodeje plynu do Evropy, který meziročně klesl o více než polovinu, jak uvedla agentura Reuters.

Naposledy Gazprom vykázal čistou ztrátu (79,279 miliard rublů) na základě výsledků z roku 1999. Ve všech ostatních letech byla společnost zisková.

Analytiky tento hospodářský výsledek zveřejněný firmou doslova překvapil. V anketě nezávislé ruské agentury Interfax očekávali, že Gazprom vygeneruje čistý zisk 447 miliard rublů. Akcie ruského gigantu na burze v Moskvě ihned reagovaly poklesem o 3,3, jak dodala agentura Reuters.

Zpráva společnosti také uvádí, že investice by mohly v roce 2024 ještě klesnout o 16 %. Zároveň se tržby z prodeje plynu přímo snížily na 3,125 miliardy rublů, což by bylo dvakrát nižší než loni. Kapitálové investice v roce 2023 dosáhly 3,119 miliard rublů, což je o 277 miliard rublů více než v předchozím roce.

Evropa dlouho dominovala u Gazpromu jako hlavní vývozní trh. Situace se však začala měnit poté, co Rusko v únoru 2022 zaútočilo na Ukrajinu. Evropa začala postupně nahrazovat ruský plyn jinými zdroji, zejména LNG. Gazprom, jako monopolní exportér plynu z Ruska, se stal výraznou obětí západních sankcí. Dodávky plynu do Evropy se loni propadly o 55,6 %. Společnost od roku 2023 nezveřejňuje své exportní statistiky.

Témata:  Gazprom Rusko zemní plyn

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy