Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

EK podpoří vinaře, kterým kvůli koronaviru klesla poptávka

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Evropská komise (EK) dnes navrhla sadu opatření na podporu vinařů, kterým kvůli koronaviru klesla poptávka po jejich zboží. Spotřeba vína by podle odhadu komise letos měla klesnout o osm procent. Vinařství patří v zemědělském a potravinářském sektoru k pandemií covid-19 nejhůře zasaženým odvětvím, napsala agentura Reuters.

EK ve svém sdělení navrhuje, aby producenti vína byli na období šesti měsíců vyňati z některých antimonopolních pravidel Evropské unie, což by jim umožnilo společně plánovat výrobu, skladování a propagační činnosti. Na 70 z dosavadních 60 procent stoupnou příspěvky Evropské unie určené k financování národních podpůrných programů. Komise také uvedla, že umožní zemím EU poskytovat zálohové platby na pokrytí skladovacích nákladů a umožní výrobcům dále destilovat víno na alkohol k využití v průmyslu nebo v biopalivech.

Spotřeba zvláště dražších šumivých vín a vín starších ročníků by se podle dubnového odhadu komise mohla letos snížit o osm procent ve srovnání s průměrem za posledních pět let. Prodejní ztráty v barech a restauracích totiž domácí spotřeba zřejmě nenahradí. Vývoz vína z EU se v tomto roce pravděpodobně sníží o 14 procent - nejen kvůli poklesu poptávky, ale i vinou nových dovozních cel zavedených ve Spojených státech v reakci na dotace pro výrobce letadel Airbus.

Mezinárodní obchod s vínem, tedy celosvětové hodnota vývozu vína, loni podle Mezinárodní organizace pro vinnou révu a víno (OIV) dosáhl rekordních 31,8 miliardy eur (849 miliard Kč). Největším vývozcem byla Francie, která vyvezla víno za 9,8 miliardy eur.

Témata:  evropská komise víno vinice

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy