Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi neutrácejí už dvanáctý měsíc v řadě

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: ilustračnífotky.cz

Komentář Tomáše Volfa: Domácí maloobchodní tržby v dubnu meziročně klesly o 7,7 % a o 0,3 % oproti minulému měsíci. Už dvanáct měsíců v řadě tržby prodejcům klesají. Na vině jsou vysoké ceny a obavy spotřebitelů.

Češi šetří na všem. Tržby maloobchodníků za nepotravinářské zboží se meziročně snížily o 9,5 % a za potraviny o 9,3 %. Za pohonné hmoty však utratily o 6,9 % více než loni. Spotřebitelé přibrzdili náklady za výrobky pro domácnost o 16,5 %, za oblečení a obuv o 7,5 % a za počítače a telefony o 5 %.

Už příští měsíc by mohla přijít změna. Loni v květnu totiž začaly útraty Čechů meziročně klesat a letos začnou díky nízké srovnávací základně pravděpodobně opět mírně růst. Na chování spotřebitelů se však nic nezmění.

I přes velmi nízkou nezaměstnanost se lidé bojí o své budoucí příjmy a o celkovou ekonomickou situaci. Tomu nepřidalo ani hospodaření státu za květen, které dosáhlo schodku neuvěřitelných 271,4 mld korun ani vysoké úroky ze strany ČNB.

Ceny sice klesají, ale velmi pomalu, ale stále existuje šance, že se inflace za celý letošní rok dostane pod 10 %. I toto číslo je však jedno z nejvyšších v EU.

Témata:  ekonomika Peníze

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy