Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Mýtné by mohly nahradit tištěné kupony. Stát ale přijde o miliardy

Dálnice, ilustrační fotografie
Dálnice, ilustrační fotografie
Foto: Jan Zýka / INCORP images

Vládní spory kvůli problematickému výběru mýtného stále pokračují. Ministr dopravy Dan Ťok si nadále hájí svůj plán prodloužit smlouvu se současným provozovatelem (společností Kapsch), to ale koaliční partneři odmítají a žádají zásadní úpravy tohoto návrhu. Je tak dost možné, že na řadu od nového roku přijdou tištěné kupony.

Současná smlouva s provozovatelem mýtného - společností Kapsch - na konci roku skončí a ministerstvo dopravy nestíhá vypsat nový tendr. Řešením by podle ministra Dana Ťoka mohlo být prodloužení smlouvy o tři roky. Podle koaličních partnerů by ale tento krok mohl být nezákonný.

Požadují proto některé úpravy tohoto návrhu. "My jsme se dohodli na tom, že ministr dopravy ještě doplní materiály, rozpracuje a dopracuje je na pondělní jednání vlády," řekl TV Nova ministr zemědělství Marian Jurečka.

Ťok nechápe obavy svých partnerů, v prodloužení tendru nevidí žádný problém. "Já jsem přesvědčen, že návrh je hlasovatelný a je v souladu s právem," řekl.

Sociální demokraté chtějí, aby tuto variantu schválilo i ministerstvo pro místní rozvoj.Pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky zřízená při tomto ministerstvu už dříve přijetí návrhu nedoporučila. Roční výběr mýta je asi osm miliard, o které by Česká republika podle ministra vnitra Chovance reálně mohla přijít.

Záložní variantou jsou tištěné kupony. Stát by ale mohl přijít o miliardy korun. "Kupony mají 50% nižší výnos než dnešní mýto, tím pádem nastane škoda velkého rozsahu a bude se hledat viník a já bych nerad byl označen viníkem," uvedl Ťok.

Vláda se problémem bude zabývat opět v pondělí. Do té doby má ministr čas vymyslet nové řešení.

Témata:  dálniční poplatky dálnice

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy