Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Podvodných e-shopů stále přibývá. Na co si dát pozor?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Téměř 1,6 milionu korun musely zaplatit v 1. čtvrtletí letošního roku e-shopy za to, že klamaly zákazníky. Nejčastěji uváděly nepravdivé informace, které mohou vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně nákupu, který by jinak neuskutečnil.

Výsledky kontrol internetových obchodů za první tři měsíce roku 2016 potvrdily, že v oblasti elektronického obchodování nadále přetrvávají nedostatky. Z celkového počtu 308 provedených kontrol došlo k porušení právních předpisů při 255 kontrolách, což představuje bezmála 83 %. " V tomto období bylo pravomocně uloženo celkem 293 pokut v celkové hodnotě 1 592 000 Kč," uvedl mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Nejhůře dopadly e-shopy z Olomouckého a Moravskoslezského kraje, tady pochybily v 95,2 % případů, naopak nejlépe si vedly obchodníci v Praze a Středočeském kraji, kde jich předpisy porušilo 50 %. Celkový počet zjištěných nedostatků byl téměř o 3% vyšší než ve stejném období v roce 2015. Přehled ZDE.

Vedly nepravdivé informace

Největší podíl na zjištěných nedostatcích mělo použití nekalých a klamavých obchodních praktik. Nejčastěji se jednalo o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů, ať již o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy nebo o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících .

Druhou nejčastěji porušovanou povinností kontrolovaných osob bylo neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění, tedy když vám zboží doručí poškozené nebo nefunkční. Ve třech desítkách případů zjistili kontroloři také nesplnění formálních náležitostí při vyřizování reklamací.

Při nakupování přes internetu je důležité dodržovat několik jednoduchých pravidel. Jinak se může stát, že naletíte podvodníkovi i vy.

Témata:  e-shopy počítače

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy