Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Máte finanční rezervu pro případ nenadálých výdajů?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Dostatečnou finanční rezervu pro případ nenadálých výdajů mělo v prvních třech měsících tohoto roku jen 10 % českých domácností. Vyplývá to z aktuálních údajů poradenské společnosti Broker Consulting. Podíl domácností, které disponují finanční rezervou, navíc stále klesá.

Zatímco v prvních třech měsících letošního roku mělo vytvořenou finanční rezervu pouhých10 %  procent českých domácností, v roce 2015 to bylo 13 % a o rok dříve dokonce 16 % domácností.

Klesající trend lze podle Broker Consulting přičíst dobrému stavu ekonomiky a stále rostoucí zaměstnanosti. “Díky rostoucí ekonomice se domácnosti přestaly obávat o budoucí vývoj, což se projevuje mimo jiné tím, že nemají potřebu mít úspory pro situaci, kdy například člen rodiny přijde o práci,” vysvětluje finanční analytik Broker Consulting Michal Cibulka. 

Podle něj by měla finanční rezerva dosahovat trojnásobku celkových měsíčních výdajů domácnosti a měla by být k dispozici během několika dní. Jde tedy o peníze uložené především na běžných účtech, termínovaných vkladech s krátkou výpovědní lhůtou, spořících účtech nebo v konzervativních investičních produktech. 

Za finanční rezervu analytici nepovažují dlouhodobé finanční produkty, jako je například stavební spoření nebo životní pojištění. “Předčasné rušení takových smluv je často spojeno s vysokými sankcemi a například životní pojištění má sloužit jako ochrana rodiny v případě vážných životních událostí, nikoli pro překlenutí krátkodobého výpadku příjmu,” varuje Cibulka.

České domácnosti podle Broker Consulting nemotivuje k tvorbě finanční rezervy ani politika centrálních bank, které neustálým snižování sazeb podporují banky v poskytování úvěrů a znevýhodňují střadatele. 

Témata:  Domácnosti CZK

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy