Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Mazané triky obchodníků: Pozor na "3+1 zdarma" a slovíčko "až"

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Když se chystáte nakupovat, těžko vás napadne, že by se hodilo před nákupem nastudovat psychologii, marketing či právo. Jenže prodejci poznatky z těchto oborů mají a chytře je využívají. A to mnohdy v míře, která poškozuje zájmy spotřebitele.

Zákazník je ve smluvním vztahu s prodejcem obvykle tou slabší stranou, je tedy na místě posílit se užitečnými informacemi. „Často se můžete u obchodníků setkat s triky založenými na chybné interpretaci práva, kdy prodávající ve smlouvě či osobně sděluje svůj chybný názor tak přesvědčivě, že ho spotřebitel přijme jako fakt. To ovšem nic nemění na tom, že nezákonná ustanovení zůstanou nezákonnými a vy je nemusíte dodržet," vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Další triky jsou psychologického a marketingového rázu. Vycházejí z průzkumů spotřebitelského chování nebo využívají pudové jednání, jež je lidem vlastní. Tady je sedm častých triků používaných při prodeji v obchodě, v reklamě, při reklamaci a při prodeji na internetu:

* Na zboží ve výprodeji je záruka jeden měsíc. Nikoli. Ustanovení o záruční době vyplývají přímo ze zákona a nelze je smluvně omezit.

* 3+1 žárovka zdarma. Na tu „zdarma" se záruka nevztahuje. Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili. Vždy je ovšem nutné určit, které zboží je tím „darem". Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť.

* Malá písmenka. Vidíte-li překvapivě výhodnou nabídku, vždy hledejte hvězdičky odkazující na podmínky psané malým písmem. Obvykle totiž sdělují, že nabídka platí jen pro prvních X zákazníků nebo při uzavření smlouvy alespoň na dva roky.

* Slovíčko „až". Vždy by vás mělo upozornit, že ve skutečnosti to bude mnohem méně. Příkladem mohou být typické „slevy až 80 %" nebo reklama na připojení k internetu s rychlostí „až 10 MB/s", kdy obvykle nejde o garantovanou rychlost připojení.

* Nabídka platí jen teď a tady (a smlouva má dlouhý text a přílohy). Pokud vám obchodník neumožní si smlouvu prostudovat doma v klidu, raději jděte o dům dál. Mnohostránkové smlouvy mohou ukrývat nevýhodná ustanovení.

* Od koupě zlevněného zboží nelze odstoupit. Řadě spotřebitelů to zní celkem logicky. Zákonné právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů v případě prodeje na dálku (typicky po internetu) však nelze takto omezit a podobná smluvní ustanovení jsou neúčinná.

* Zboží musíte reklamovat tam, kde jste ho koupili. Nemusíte. Můžete zboží reklamovat nejen v příslušné prodejně a určených servisech, ale i ve všech dalších provozovnách stejného prodávajícího s podobným sortimentem.

Dalších 93 nejčastějších triků, se kterými se můžete setkat při výběru zboží, nákupech, sjednávání smluv a v dalších oblastech, najdete v nové informační brožuře „Stovka triků obchodníků". Materiál je zdarma ke stažení na webu dTestu: www.dtest.cz/triky.

Témata:  obchody dTest

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy