Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak se žije českým dětem: Luxus nebo bída?

Jak se žije českým dětem: Luxus nebo bída?

Foto: Pixmac

Svůj vlastní mobilní telefon vlastní více než dvě třetiny (70 procent) českých dětí. V Polsku pak je poměr nepatrně menší (68 procent), čísla se pak snižují pro Slovensko (62 procent) a Bulharsko, kde má svůj mobil necelá polovina (49 procent) dětí, jak vyplývá z průzkumu firmy Profi Credit.

Jinak je tomu ale s počítači, kde suverénně vedou Poláci. U našich severních sousedů má vlastní počítač s připojením k internetu 85 procent dětí, česká mládež za nimi "zaostává" - počítač ale i tak vlastní více než polovina dětí (56 procent). Na Slovensku a v Bulharsku jsou děti s počítačem v menšině (44 procent).

Je přirozené, že většina rodičů se musí kvůli svým výrostkům uskromňovat a to nejen, aby vyhověli nárokům na počítače a mobily. Podle zmíněného průzkumu kvůli výdajům na potomky na sobě šetří tři čtvrtiny českých rodičů. Na Slovensku ale již jde o skoro čtyři pětiny (79 procent) rodin a v Polsku dokonce ještě více (82 procent) rodičů. Nejvíce se šetří v rodinách, ve kterých jsou přítomní středoškoláci, nejméně u malých dětí.

Češi a Poláci investují do svých ratolestí v průměru 7 200 korun měsíčně, na Slovensku jde o 6 690 korun, nejméně pak utrácejí Bulhaři - 3 850 korun. "Ve všech dotazovaných zemích rodiče shodně uvedli, že nejvíce investují do výdajů za domácí stravu. V Česku je to v průměru 3 500 korun, tedy 44 procent všech výdajů. Na Slovensku a v Polsku 36 procent, V Bulharsku dokonce 56 procent veškerých výdajů na děti," říká marketingový ředitel Profi Creditu pro Střední Evropu Ondřej Šmakal.

Druhou nejvyšší výdajovou položkou je škola, která v České republice "zchramstne" přibližně třetinu peněz (2 500 korun). Čeští rodiče pak nechají skoro dva tisíce měsíčně v obchodech za oblečení a boty. V ostatních státech se investuje do pomůcek pro školní docházku méně.

Témata:  počítače mobily děti

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy