Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi jsou sice hlavičky, ročně však přijdou o miliardy. Víme proč

Češi jsou sice hlavičky, ročně však přijdou o miliardy. Víme proč

Foto: ČNB

Češi jsou sice hlavičky, ale pokud něco skvělého vymyslí, pak jako by se někteří báli říci si o ocenění. Alespoň to tak vypadá v případě patentování vynálezů. Přicházíme tak o značné sumy. Vždyť zahraniční firmy vydělávají na patentech miliardy a i s minimálním kapitálem by mohli vydělat i Češi.

"Češi ohromné možnosti systému ochrany průmyslového vlastnictví teprve objevují. Chceme českým podnikům a výzkumu a vývoji ukázat, jak nejlépe patentový systém používat. Byť i jen pasivně. Poskytuje totiž rovné šance všem bez ohledu na velikost firmy nebo množství vynaložených prostředků," doplnil Kratochvíl. Dobrou zprávou je, že úřad rozjíždí kampaň Patentuj!, ta má ukázat podnikatelům, výzkumníkům a vývojářům, jak z patentového systému těžit špičkové technické informace a finanční prostředky.

V loňském roce obdržel Úřad průmyslového vlastnictví 867 patentových přihlášek a 1793 přihlášek užitných vzorů. Čísla to sice malá nejsou, avšak jde pouze o ochranu na území České republiky. "V čem však Češi především zaostávají, jsou přihlášky do zahraničí, uvedl předseda úřadu.

"Již v minulosti se ukázalo, že někteří z nás zpeněžit výsledky výzkumu a vývoje umí a v konkurenci se neztratí," připomněl Kratochvíl. Například Ústav organické chemie a biochemie Akademie věd České republiky dovede z nových řešení vytěžit značné finanční prostředky.

V oblasti inovací v soukromém sektoru lze vyzdvihnout úspěchy firmy Linet na trhu nemocničních a pečovatelských lůžek. "Její inovace jsou uznávány v celosvětovém měřítku a firma, například i díky využívání patentových informací a příjmům z licencí, patří k nejúspěšnějším," řekl na závěr Kratochvíl.

Témata:  věda patent

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy