Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Američané oškubali české obce o 800 milionů, stát jen přihlížel

Američané oškubali české obce o 800 milionů, stát jen přihlížel

Foto: Grafton

Na základě dohody České republiky a USA poskytli američtí investoři tuzemským obcím prostřednictvím společnosti MUFIS úvěry za 43,2 milionu dolarů (855 milionů korun) na rozvojové projekty. Po splacení úroků putoval od našich měst zpět do USA téměř dvojnásobek, uvedl v pondělí NKÚ.

Municipální finanční společnost (MUFIS) vznikla v dubnu 1994 po mezivládní dohodě s cílem přispět k rozvoji českých měst a obcí. Mezi podporované projekty patřilo například zateplování domů, plynofikace nebo výstavba a rekonstrukce vodovodních sítí a kanalizací. Společnost proto dostala možnost za tímto účelem čerpat od 11 vybraných bank úvěry až do výše 100 milionů dolarů (necelé dvě miliardy korun) s tím, že záruky převzala Česká republika.

MUFIS následně financoval 122 projektů 112 obcím s průměrnou úrokovou sazbou 12 procent. Ačkoliv se tedy mělo jednat o rozvojový projekt, celá akce byla financována ryze komerčním způsobem. Do Spojených států proto české obce musely vrátit více než 85 milionů dolarů, tedy téměř dvojnásobek vypůjčených peněz. "Úvěrové podmínky se nakonec ukázaly jako natolik nevýhodné, že z české strany byla snaha splatit půjčky předčasně. Podařilo se to ve dvou případech. Poslední splátku MUFIS zaplatila 30. ledna 2012," uvádí oficiální zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu.

Státní kasa uhradila akciové společnosti MUFIS od roku 1996 do července 2012 celkem 527 milionů korun na výdajích spojených s její činností. NKÚ přitom považuje další existenci MUFIS za neopodstatněnou, protože účel, pro který byla v 90. letech založena, je nyní dávno splněn.

Témata:  obce, města NKÚ

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy