Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Spotřebitelská nálada v Německu se nečekaně zhoršila

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Spotřebitelská nálada v Německu se překvapivě zhoršila, což by mohlo signalizovat slabší výdaje domácností ve druhém čtvrtletí. Vyplývá to podle agentury Reuters z výsledků nejnovějšího průzkumu společnosti GfK.

Společnost GfK dnes oznámila, že její index spotřebitelské nálady pro duben se snížil na 10,4 bodu z březnových 10,7 bodu. Analytici přitom v anketě agentury Reuters dubnovou hodnotu indexu odhadovali na 10,8 bodu.

Výdaje domácností jsou v posledních letech hlavním motorem růstu německé ekonomiky. Jsou podporovány rekordně vysokou zaměstnaností, růstem reálných mezd a nízkými náklady na půjčky.

Nejnovější průzkum GfK sice ukázal, že ochota utrácet klesla na nejnižší úroveň za více než dva roky, podle analytika firmy Rolfa Bürkla nicméně nálada mezi německými spotřebiteli zůstává pozitivní.

Bürkl předpověděl, že soukromá spotřeba letos zůstane důležitým pilířem expanze německé ekonomiky. "Závisí to však na předpokladu, že se nebude dál zvyšovat nejistota spojená s brexitem a obchodními spory," upozornil.

Výbor ekonomických poradců německé vlády minulý týden snížil odhad letošního růstu německé ekonomiky na 0,8 procenta z 1,5 procenta předpovídaných v předchozí listopadové prognóze. Poradci poukázali na přetrvávající vysoká rizika spojená s brexitem, se spory v mezinárodním obchodě a s překvapivě prudkým zpomalováním hospodářského růstu v Číně.

V loňském roce hrubý domácí produkt spolkové republiky vzrostl o 1,4 procenta, nejpomaleji za pět let. Německá ekonomika je největší v Evropě a je na ní závislá mimo jiné i řada českých podniků.

Témata:  ekonomika Německo EUR

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy