Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Čtvrtina samotných rodičů si kvůli zdražování musela vzít půjčku

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Čtvrtina samoživitelů a samoživitelek si kvůli zdražování musela už vzít půjčku. Tři čtvrtiny samotných rodičů uvedly, že se cítí růstem cen existenčně ohroženi. Ukázal to průzkum organizace Klub svobodných matek (KSM). V polovině října na dotazy odpovídalo 1078 lidí. Výsledky organizace poskytla ČTK.

"Komu se podařilo po koronavirové krizi stabilizovat svou situaci, tak se ocitá opět pod tlakem, tentokrát v důsledku plošného zdražování. Začíná to být nekonečný boj,“ uvedla šéfka KSM Dana Pavlousková. Podle ní organizace dostává nyní řadu žádostí o pomoc.

Podle průzkumu zhruba dvě pětiny samotných matek a otců nejsou schopny nic ušetřit či se dostávají v rodinném rozpočtu do minusu. Čtvrtina si vzala půjčku. U celkem 14 procent respondentek a respondentů začala v poslední době exekuce.

Dvě pětiny dotázaných uvedly, že se jim v posledních měsících zvedl nájem. Víc než polovina pocítila zdražení energií. Polovina samotných rodičů pak zmínila, že museli ještě srovnat nedoplatky za plyn a elektřinu za minulý rok. "Spustili jsme nový program pomoci, kdy budeme samoživitelům po dobu čtvrt roku hradit cenový rozdíl v zálohách na energie, abychom jim pomohli nespadnout do dluhů," řekla šéfka KSM.

Na třetinu dotázaných dopadl růst cen oblečení a obuvi. Čtvrtina ho pocítila u vybavení pro děti do školy či školky. Nejvíc samoživitelé a samoživitelky vnímají zdražování u potravin, poukázalo na něj 87 procent z nich. Polovině samotných rodičů vzrostly měsíční výdaje za jídlo o 20 procent. Pětina platí o deset procent víc a pětina o 30 procent víc. Každý čtrnáctý samoživitel či samoživitelka odpověděli, že museli začít kupovat potravin méně, proto se jim náklady na jídlo nezvýšily.

Témata:  rodinný rozpočet děti

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy