Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Boj proti dezinformacím začíná. Pravdivost článků budou posuzovat novináři

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

První letošní významné evropské volby se blíží a v pozoru je nejen veřejnost a kandidáti, ale i novináři a sociální sítě. Právě ti začnou bojovat proti dezinformacím s cílem zajistit hladký průběh francouzských prezidentských voleb.

Francie si na jaře zvolí nového prezidenta a země se obává jak hackerských útoků podobných těm, které se odehrály ve Spojených státech, tak i šíření dezinformací, které dnes a denně kolují ve velké míře internetem. Těm by mohl učinit přítrž nový plán.

Novináři se spojili s Facebookem a Googlem a rozhodli se společně bojovat proti nepravdivým článkům na internetu a propagandě. Podle serveru BBC se do projektu CrossCheck zapojí celkem 17 médií včetně zpravodajských agentur a budou sloužit jako odborná porota, která posoudí pravdivost jednotlivých článků.

V praxi dostanou lidé k dispozici možnost nechat si ověřit, nakolik se článek zakládá na faktech. Do speciálního políčka vloží internetovou adresu daného článku a novináři následně posoudí, jsou-li informace v něm pravdivé či nikoliv.  Pokud se alespoň dvě média rozhodnou článek označit za lživý nebo neověřitelný, tedy vymyšlený, na sociálních sítích a ve vyhledávačích bude takový článek viditelně označen jako dezinformační. Tím ale boj s propagandou neskončí.

Takto označené články budou na internetu stále méně dohledatelné. Sám Facebook je může přestat zobrazovat uživatelům a naopak bude na základě sdílení jednotlivých linků automaticky zasílat články novinářům k posouzení jejich pravosti.

Jak přesně bude celý proces fungovat nyní není známo, jisté je, že si vyžádá součinnost médií a internetových společností ve snaze bojovat proti stále častěji se objevujícím dezinformacím.

Podle médií se bude tato metoda ověřování informací postupně zavádět i v dalších evropských zemích. Další na řadě bude zřejmě Německo, kde se na podzim odehrají parlamentní volby. Jestli se něčeho takového dočkáme i v České republice je zatím záhadou.

Témata:  volby Francie počítače

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy