Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Prodejcům cigaret hrozí milionové pokuty. Začne platit nové nařízení

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Každý výrobce, dovozce, přepravce, distributor a prodejce bude smět podle evropského nařízení obchodovat s cigaretami vyrobenými po 20. květnu, jen pokud bude registrován u Státní tiskárny cenin (STC) a dostane její identifikační kód. Stane se tak součástí evropského systému označovaného Track&Trace, který umožní sledovat a vyhledávat konkrétní tabákový výrobek v Evropské unii.

Píše o tom dnešní deník E15. Podle údajů STC si kód k zatím vyřídilo přes 11.700 prodejců, celkem jich je odhadem 40.000, píše list. Systém by měl omezit nelegální obchodování s cigaretami.

Velká část obchodníků s cigaretami tak může mít od pondělí vážný problém. "Většina výrobců cigaret bude moci předat tabákové výrobky distributorům, ti už je ale nebudou smět prodat koncovým prodejcům, protože většina z nich ještě není registrovaná," uvedl Lukáš Kulovaný z STC. Na získání kódu, prakticky tedy na vyplnění registračního webového formuláře, měli přitom prodejci čas od 15. dubna.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce ČR, která má kontroly prodeje tabákových výrobků na starosti, se staví k nedodržování pravidel nesmlouvavě, nelze počítat s přechodnou dobou. "Informace byly dostupné s dostatečným předstihem," sdělil serveru mluvčí inspekce Pavel Kopřiva. "Pokud někdo rezignuje na sledovatelnost, hrozí mu pokuta do tří milionů korun. Pokud nezajistí označení, což se týká výrobců a distributorů, hrozí mu až 50 milionů korun," dodal.

Základem systému sledování pohybu cigaret je jedinečný identifikátor v podobě digitálního kódu, který dostane každé balení cigaret už při výrobě. Speciálními čtečkami se pak bude prostřednictvím centrálního registru zaznamenávat pohyb, datum, čas a místo přesunu cigaret.

Témata:  Cigarety kouření

Související

Aktuálně se děje

9. ledna 2025 6:24

Jak za komančů: Nákupní šílenství v Lidl Outletu drtí Štěrboholy. Budou i v jiných městech?

Krátce po Novém roce otevřel řetězec Lidl v pražských Štěrboholích svou první outletovou prodejnu a okamžitě způsobil doslova nával. Zájem Čechů o zlevněné zboží byl tak obrovský, že se lidé neváhali postavit do několika hodin trvajících front, zatímco parkoviště se proměnilo v místo, kde auta vytvářela dlouhé kolony. Tisíce zákazníků už obchod navštívily, ale co si o novém outletu myslí místní? Jak vypadá prodejna necelý týden po otevření?

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy